V apríli naši
prváci navštívili mestskú knižnicu, kde ich privítala
pani knihovníčka Kaššová, ktorá si pre nich pripravila zaujímavé aktivity.
Po splnení všetkých úloh, rébusov a hádaniek, malých školákov pani
knihovníčka pasovala za čitateľov. Spoločným sľubom prváci sľúbili, že budú
čítať knižky a nenechajú ich na poličkách odpočívať. Každý prváčik
získal zadarmo čitateľský preukaz a aj malý darček - záložku do knihy.
Ďakujeme.
Žiaci 1.stupňa zažili
kreatívne dopoludnie s Osmijankom. Herci z nadácie ,,Osmijanko“
si pripravili pútavé a kreatívne vystúpenia, do ktorých vtiahli i svojich
divákov.
Prváci a druháci sa zoznámili s knihou Jána
Uličianskeho Štyria škriatkovia a víla. Žiaci sa zamysleli, čo by sa stalo, keby
sa pomiešali ročné obdobia a v priebehu tvorivej dramatickej hry pod názvom
Hudba štyroch ročných období sa prostredníctvom spoločného rituálu pokúsili
obnoviť poriadok v prírode.
Tretiaci sa zoznámili so spisovateľkou Tove
Janssonovou a jej sériou knižiek o Muminovcoch. Žiaci sa zoznámili s rodinkou
Muminkovcov a na vlastnej koži zažili život v Muminkovskom údolí a vytvorili si
vlastný rodostrom.
Toto zaujímavé dopoludnie ukázalo našim žiakom, že aj
čítanie kníh môže byť veľkým dobrodružstvom, ktoré v nás zanecháva stopy.
Marec je mesiac knihy. Preto si naši štvrtáci
pripravili zaujímavé
aktivity v školskej knižnici pre všetky deti prvého
stupňa. Vysvetlili im a na prezentácií ukázali, ako vzniká kniha, kto všetko
sa podieľa na jej výrobe. Pripravili si rôzne zaujímavosti o knihách, ktorá
kniha je najmenšia na svete, najväčšia, najdrahšia... Potom nasledovalo
čítanie rozprávok, do ktorého sa zapojili aj ostatné deti. Všetky deti za
snahu a aktivitu dostali záložky. V triedach si ich mohli vyfarbiť a vložiť
do čítanky, alebo šlabikára. So svojimi pani učiteľkami pokračovali v dotváraní
prečítaného príbehu a ilustrovali ho. Riešili zaujímavé pracovné listy.
Mgr. Urblíková, Mgr. Giláňová
1.B - skupinová práca zameraná na
čítanie s
porozumením.
Prváci z rozstrihaných častí poskladali súvislý text, kde si precvičovali
čítanie s porozumením. Ak správne zložili rozstrihané časti, vyšiel im
súvislý a zmysluplný text, čo znamená, že naši prváci vedia čítať s porozumením:-)
1.B - skupinová práca: čítanie s porozumením Maťko Ťažký
Na základných školách sa veľmi často uplatňujú skupinové práce. A táto pre
deti veľmi obľúbená aktivita nechýba ani u našich prvákov, ktorí si zhotovili
svoj prvý komiks. Skupinová práca je zameraná na žiaka, teda žiak vyvíja
v skupine aktivitu, žiak je aktívny, pretože má riešiť určitý problém. Pozitívom
je aj skutočnosť, že nesmelí žiaci, ktorí nevystupujú pred triedou, sa skôr
zapoja do aktivít v skupine. Žiaci si vzájomne pomáhajú, sú k sebe ohľaduplní a
majú priestor pre svoju realizáciu. A nakoniec, skupinová práca je činnosť,
ktorá je zábavná sama o sebe a žiaci si pri nej hravým spôsobom utriedia novú
látku.
Žiaci prvého stupňa
navštívili v
mesiaci jún Mestskú knižnicu M. Chrásteka v Žiari nad Hronom,
kde ich privítala p. Kaššová. Pripravila si pre nich zaujímavý program plný
informácií a zážitkov. Ďakujeme.
Čitateľskú gramotnosť rozvíjame aj
na hodinách
anglického jazyka.
Čitateľská gramotnosť sa stáva nevyhnutnou
súčasťou našich detí nielen na hodinách slovenského jazyka a literatúry, ale
na všetkých predmetoch, pretože čítať s porozumením budú žiaci potrebovať v každej
oblasti života. Nie je to iba schopnosť prečítať plynule slová, vety
a celé texty, ale prečítanému predovšetkým porozumieť a ďalej správne
pracovať s prečítaným obsahom a získanými informáciami.
Úspešne rozvíjať u žiakov čítanie s porozumením
znamená premyslene a cielene vyberať, často krát zostavovať texty a k nim
úlohy na rôzne procesy porozumenia, a to si vyžaduje odbornú prípravu a vzdelanie
aj samotných pedagógov. A preto aj na našej škole absolvovali niektorí učitelia
vzdelávací program Podpora čitateľskej gramotnosti žiakov v základnej
škole, ktorí svoje nadobudnuté vedomosti a skúsenosti
sprostredkúvajú ďalej svojim kolegom, aby mohli všetci učitelia odborne rozvíjať
ČG u žiakov na svojich predmetoch.
A takto sme rozvíjali čítanie
s porozumením na hodinách vlastivedy a prírodovedy vo 4. ročníku.
Koordinátorka pre čitateľskú gramotnosť
Mgr. Monika Giláňová
A takto 4.C využíva
voľný čas cez
prestávky.....
Čitateľská gramotnosť je pojem, ktorý sa dostáva
čoraz viac do popredia a jeho podstatou je, aby čitateľ textu, ktorý číta,
aj rozumel, aby ho pochopil, pretože samotná zručnosť "čítať" pre život
nestačí. Nakoľko čítať s porozumením je dôležitým predpokladom úspechov
nielen v škole, ale predovšetkým v ďalšom živote, sa naša škola rozhodla,
rozvíjať túto zručnosť čo najviac a to implementovaním "ČG" do viacerých
predmetov. Zručnosť čítať s porozumením začíname rozvíjať už v 1.
ročníku, hneď ako sa deti naučia spájať prvé slabiky do slov. Vo vyšších
ročníkoch rozvíjame "ČG" nielen na hodinách SJL, ale hneď vo viacerých
predmetoch - matematika, vlastiveda, prírodoveda. Deti tvorivo pracujú s
textami a rozvíjajú svoje schopnosti porozumieť prečítanému.
Koordinátor ČG
Mgr. Monika Giláňová
Ráno si prečítali rozprávku, učili sa čítať slabiky di ti ni li de te ne le,
hľadali čo má spoločné a odlišné klasická rozprávka s prečítanou. Dopoludnia si
v rámci matematiky pri tvorbe návrhov svojich medovníkových domčekov zopakovali
určovanie počtu predmetov v obore 11 až 20. Na výtvarnej výchove si pripravili z
plastelíny alebo farebného papiera vlastné divadielko. V závere dňa zahrala
každá skupina žiakov svojim spolužiakom rozprávku
O Medovníkovom domčeku. Celý deň usilovne pracovali, učili
sa a škola bola ako vždy hrou.
Anj - jazykové zručnosti a práca s textom -
foto + video