Tretiaci
si svoje bádateľské zručnosti opäť vyskúšali
na hodine
prírodovedy. Na 4 vyučovacích hodinách zisťovali a bádali kam
zmizne voda a či vôbec voda zmizne. Na úvod hodiny si žiaci pozreli Paxiho
príbeh o vode na planéte Zem. Na tabuľu napísali slová, ktoré súviseli s
kolobehom a oboznámili sa s pojmami aj v anglickom jazyku. Spoločne
poskladali mapu kolobehu vody a priraďovali pojmy podľa správnosti, pričom
opisovali javy a procesy v snahe čo najnázornejšie vystihnúť podstatu a
zachytiť získané informácie. Celý kolobeh vody si prerozprávali pomocou názornej
ukážky. V druhej fáze žiaci pracovali jednotlivo s odborným textom a pracovným
listom, ktorý si vymaľovali a správne priradili pojmy: vyparovanie, kondenzácia,
zrážky, akumulácia. Hľadali nové informácie z odborného textu, ktoré ešte
nevedeli a zaujali ich. Nadobudnuté vedomosti si žiaci overovali tromi pokusmi:
vytvorili situáciu podobnú tej, pri ktorej vzniká hmla a dážď, zisťovali, čo sa
deje v oblakoch počas vodného cyklu a zisťovali si, ako funguje kolobeh vody v
prírode. Výsledkom ich bádania bolo zistenie, že voda v prírode nemizne, ale
neustále cirkuluje.......a zhotovenie vlastného kolobehu vody.
Aktívne počúvanie a spolupráca nám v 1.A pomohli vytvoriť filmy z rozprávky O Červenej čiapočke. Využili sme všetky typy inteligencií. Po dramatizácii rozprávky sme si preverili matematické a logické schopnosti v pracovnom liste, zoradili sme dej rozprávky, naše manuálne činnosti nám preverilo strihanie a vyfarbovanie. Nakoniec sa chlapci premenili na vlkov a dievčatá na Červené čiapočky. Už sa tešíme na rozprávky so starými mamami v mesiaci októbri.
Bistová Soňa
VEU v VI.A na tému matematika v dejepise
Po rozlúštení zašifrovaných rokov a priradení historických udalostí sa šiestaci zahrali na tkáčov z mladšej doby kamennej pod vedením p. uč. Andokovej a Fridrichovej.
Nadviazali sme na predchádzajúcu tému a druháci ďalej pokračovali v trojhodinovom bloku, kde za pomoci tabletov vyhľadávali informácie o Slovensku. Zahrali sa na sprievodcov a vo dvojiciach sa zamysleli, kam by zobrali alebo čo by ukázali zahraničným turistom. Na tabletoch vyhľadávali a spoznávali jaskyne, hrady a mestá, ktoré potom zakreslili aj na mape Slovenska, ktorú si sami zhotovili.
V piatok 17.5. 2019 sa druháci opäť učili formou vysoko efektívneho učenia.
Spojili sme slovenský jazyk a literatúru, prvouku, výtvarnú výchovu a hudobnú
výchovu. Zamerali sme sa na rozvoj prezentačných a sociálnych zručností. Deti si
touto formou učenia rozvíjali zmysluplné učenie, tvorivosť a rešpektovanie
názorov svojich spolužiakov. A čo je dôležité, v skupinách dokázali pracovať pre
spoločný cieľ.
Na úvod deti písali slová, ktoré im napadli pri slove Slovensko. Spoločne sme sa
dostali a nasmerovali k pojmom vlajka, hymna, znak... Z puzzle si vyskladali vo
dvojiciach mapu Slovenska, z ktorej mali vyčítať čo najviac informácii.
Dozvedeli sa, s akými štátmi susedí Slovensko, akej farby sú označené pohoria a
nížiny, s ktorou krajinou máme najdlhšiu hranicu... Pomocou vyskladanej mapy si
zhotovili vlastnú mapu, kde spoznávali vlajky susedných štátov. V rámci čítania
s porozumením žiaci dostali náučné texty, z ktorých sa bližšie dozvedeli o
štátnych symboloch Slovenska. Neskôr pracovali s pracovnými listami, do ktorých
dopisovali chýbajúce informácie. Nové a zaujímavé informácie sme si spoločne
prerozprávali. Zistili, ako vznikla slovenská hymna, kto je autorom a naučili
sme sa spievať aj ľudovú pieseň Kopala studienku, pozerala do nej. Vedia opísať
nielen štátny znak, ale aj štátnu pečať, prečo je v štátnom znaku dvojkríž...
Takto vybavení vedomosťami mohli začať s tvorbou projektu. Pri práci si žiaci
pomáhali tabletmi, kde vyhľadali štátnu hymnu, ktorú si prepísali, spravili
rozbor básne, rátali strofy, verše, hľadali rýmy a na záver sme sa ju naučili aj
spievať. Svoje práce vzájomne prezentovali pred spolužiakmi. (Fotografie
TU)
Judita Môciková
V 7.A triede sa žiaci učili Zmesi v dvoch blokoch Vysokoefektívneho
učenia (VEU) spoluprácou p.učiteliek V. Hrončekovej a L. Tršovej
Husárovej. Učivo o zmesiach a osobitne aj roztokoch preberali modernými
metódami BÁDANIA a CLIL. Zabavili sa pri vlastných pokusoch - projektoch,
chemickej rozprávke, či rôznych energizéroch - cielenom pohybe. Naučili
sa aj ďalšie odborné pojmy v anglickom jazyku, tiež si precvičili bežnú
komunikáciu. Žiaci túto formu výučby obľubujú, čo dali jasne najavo:)
(prezentácia
v tohto bloku, *.pdf)
Žiaci 4.C zisťovali pomocou úloh zo SJL, MAT , PDA a VLA dnešný cieľ: Kto je silnejší? Deti pracovali v skupinách, návzájom si pomáhali a na záver zhodnotili, že najsilnejší sa cítia, keď spolupracujú.
V piatok 16.11. sa druháci učili formou
vysoko efektívneho učenia. Spojili sme slovenský jazyk a literatúru s prírodovedou
a výtvarnou výchovou. Zamerali sme sa na rozvoj prezentačných a sociálnych
zručností. Deti si touto formou učenia rozvíjali zmysluplné učenie, tvorivosť,
zručnosť vedieť zaujať stanovisko a rešpektovať názory svojich spolužiakov. A čo
je dôležité, v skupinách dokázali pracovať pre
spoločný cieľ.
Na začiatok ako motiváciu sme si
pustili štyri krátke ukážky z vývinu jednotlivých živočíchov (motýľ, žaba, včela,
sliepka domáca). Deti po častiach detailne prerozprávali svoje pozorovania o jednotlivých
živočíchov. Na základe videných ukážok začali deti triediť a správne
priraďovať jednotlivé vývinové štádia živočíchov (obrázky, modely). Hľadali
spoločné a rozdielne znaky štádia vývinu. Po tom, ako si žiaci vylosovali
živočícha sa rozdelili do skupín. Každá skupina dostala odborný text ku
konkrétnemu živočíchovi. Po prečítaní textu mala každá skupina podať svojim
spolužiakom nové a zaujímavé informácie a pripraviť si otázky ku svojmu
živočíchovi. Svoje nadobudnuté vedomosti mali aplikovať v ďalšom texte, kde
dopĺňali chýbajúce slová v texte. Týmto spôsobom si precvičovali čítanie
s porozumením. Ďalšia fáza bola tvorba projektu, kde deti mali logicky správne
usporiadať nastrihané vety z textu. V správnom slede ich nalepili a vytvorili
životný cyklus. Svoje práce prezentovali pred spolužiakmi. Ako spätnú väzbu
použili otázky, ktoré si vopred pripravili a napísali. Poslednou úlohou bolo
vytvoriť v skupinách životný cyklus vylosovaného živočícha, pri ktorom deti
fantáziou nešetrili.
Trieda: 2.B, p. uč. Judita Môciková
Vo štvrtok 5. A zažila vysoko efektívne učenie. Spojili sme matematiku s geografiou. Keďže je marec mesiac knihy, všetko sa začalo krátkou ukážkou od J. Verna. Prvou úlohou bolo dotvoriť príbeh. Žiaci pracovali v skupinách, do ktorých sa rozdelili podľa toho, aký geometrický útvar, alebo teleso si vytiahli. Po prezentácii príbehov nasledovala druhá úloha - postaviť čo najzaujímavejší dom z krabičiek, ktoré si priniesli. Pri prezentácii sme sa zoznámili s telesami kocka a kváder. v ďalšej časti bolo úlohou skupín zozbierať 6 indícií. Všetky viedli k tomu, aby uhádli jednu zo sopiek. Tie získavali za vyriešené úlohy, ktoré boli zamerané na rozvoj matematickej gramotnosti a logického myslenia. Po zozbieraní všetkých indícií museli uhádnuť o akú sopku ide. Ak boli úspešní, pokračovali modelovaním sopky z cesta. Jupí, asi bude sladká odmena :) Keďže sopky museli vychladnúť, aby sa po naplnení lávou neroztiekli, mohli sa žiaci pustiť do finále - záverečnej prezentácie. Mali na výber viacero možností. Po odprezentovaní každej skupiny už mohlo nasledovať naplnenie sopiek ovocím, lávou = šľahačkou a pustiť sa do maškrtenia. Piatačikom sa takéto vyučovanie páčilo a odkázali nám, že môže byť aj častejšie :)
O skvelý deň sa im postarali pani učiteľky Kamila Andoková a Zuzana Slaštanová
V našej triede 3.A už tretí rok zdokonaľujeme pravidlá spolužitia. V tomto roku sme si pridali tému priateľstvo a po troch mesiacoch sa nám podarilo ju naplno prežiť. V piatok 8.12. sme sa vybrali navštíviť spolužiaka do Dolnej Trnávky. Náš Marek si plní školskú dochádzku individuálnym spôsobom z dôvodu vážnych zdravotných problémov. Počas minulého školského roku sme s ním komunikovali prostredníctvom listov, krátkych stretnutí a telefonických hovorov. Tento rok sme po dohovore s rodičmi naplánovali stretnutie u neho doma. Objednali sme si mikrobus a vyrazili. V Dolnej Trnávke sme sa zmenili na Mikulášsky sprievod, ktorý s anjelom a čertom trafil k Marekovi. Na dvore nás čakal Marek a po básničke dostal balík od anjela. Tešil sa aj jeho pes Bella, lebo mal zrazu veľa obdivovateľov. Zvítanie pokračovalo v jedálni. Pochválili sme sa novými zážitkami zo školy a domu, prebrali sme knihy, hračky.... Po chutnom občerstvení sme si zahrali pexesovú olympiádu. Na záver sme absolvovali krátku prechádzku po Trnávke. Deti nezabudli na všetky prejavy priateľstva a zaklincovali to darčekmi pre Mareka. Cestu späť nám spríjemnila srnka, ktorá tiež iste videla, že sa nám náš cieľ podaril splniť.
Bistová Soňa
Začiatkom decembra sa 4. C a 4. B oboznámili s ďalšou
životnou zručnosťou:
dôveryhodnosť. V tomto bloku si prezreli rozprávku Mimi a Líza,
hľadali prejavy dôvery u svojich blízkych, v aplikačných úlohách si utvrdili
pojem dôveryhodnosti, vyhľadávali jej prejavy v texte, zahrali sa na novinárov,
vymýšľali melódie, tvorili báseň – príbeh a vyrobili darček pre človeka, ktorému
dôverujú. /Mgr. Urblíková, Paed.Dr. Neštinová /
Trieda - 4.B
Predmet – Vlastiveda
Žiaci pracovali v skupinách a v blokoch VLA, SJL,VYV
a PVC.
Upevňovali sme životné zručnosti - dôveryhodnosť,
spolupráca, najlepší osobný výkon, kreativita, riešenie problémov, nápaditosť,
trpezlivosť.
Hodinu čítania
strávili žiaci IV. C triedy netradične – v školskej knižnici.
Pracovali v skupinách. Z kníh bájok a povestí si vybrali jednu bájku, ktorú
si spoločne prečítali, rozobrali a reprodukovali ponaučenie. Následne
tvorili svoje vlastné bájky a jednu spoločnú prezentovali za skupinu. Zo
životných zručností si trénovali najmä tvorivosť a najlepší osobný výkon.
Žiaci IV. C zavŕšili svoje vedomosti
o Vesmíre
blokovým výstupom - VLA, SJL, VYV. V skupinách si upevňovali životné zručnosti:
spoluprácu, iniciatívu, dôveryhodnosť, starostlivosť a najlepší osobný výkon.
M. Urblíková
V októbri štvrtáci navštívili dopravné ihrisko.
Zážitky z dopravnej výchovy si 4.B upevnila blokovým a projektovým
vyučovaním./SJL, VLA, VYV/.Vyučovalo sa v skupinách. Žiaci použili životné
zručnosti kooperatívnosť- spoluprácu, iniciatívu, snahu, riešenie problémov...Vytvorené
projekty prezentovali.
Aj v tomto školskom roku sa v našej triede 3.A
pokračuje blokmi VEU. Po získaní coolových žiackych knižiek sa budeme
venovať ďalším životným zručnostiam. Začali sme v piatok 13. októbra
zručnosťou
PRIATEĽSTVO. Predstavili sme si ju z vlastného poznania a potom
prepojili s rozprávkou Kubko a Maťko. Po energizéri sme priateľstvo využili
v práci vo dvojiciach. Nakoniec nám výberové úlohy ukázali, že divadlo u nás
v triede je neustále in. Ale máme aj šikovných matematikov a maliarov. Fotky
hovoria o všetkom.
V stredu (27.9. 2017) sa vyučovanie v 1.A, 1.B
pobralo netradičnou cestou a urobili sme si
gaštanový deň.
Druháci si počas dvoch
blokov precvičili
aktívne počúvanie a najlepší osobný výkon. Pracovali s knihou
Kamil a Emil, pričom používali životnú zručnosť zodpovednosť,
spolupráca a riešenie problémov. Vo výberových úlohách sa uplatnili ako
herci a tvorcovia netradičných dopravných značiek.