Výrok známeho nemeckého filozofa hovorí: „Kto hovorí cudzím jazykom
len trochu, má z neho väčšiu radosť než ten, kto ho ovláda dobre.“
Naučiť sa nový jazyk, podobne ako naučiť sa hrať na hudobný
nástroj, si vyžaduje isté úsilie, ale oplatí sa to. A cesta do cieľa môže
byť rovnako radostná ako samotný cieľ, čo môže potvrdiť každý, kto sa na ňu
vydal. Ovládanie jazyka pomáha otvárať bránu k inej kultúre a spoločnosti.
Ľudia, ktorí sa ešte nezačali učiť cudzie jazyky, môžu pociťovať obavy alebo
strach, ako keď sa na more díva človek, ktorý nevie plávať. Štúdium jazyka
sa trošku podobá tomu, keď sa človek učí plávať – po prvom ponorení to už
ide prekvapivo rýchlo. Vo všeobecnosti sa predpokladá, že najlepšie sa
jazyky učia deti. Majú pružnejšie myslenie, menej zábran, množstvo času a
rady napodobňujú, čo im veľmi pomáha.
Európsky deň jazykov sa oslavuje od roku 2001, ktorý bol
Európskym rokom jazykov. Jedným z hlavných cieľov je podporovať výuku
cudzích jazykov medzi všetkými občanmi Európskej únie. Európska únia má 24
úradných a pracovných jazykov. Sú to: anglický, bulharský, český, chorvátsky,
dánsky, estónsky, fínsky, francúzsky, grécky, holandský, írsky, litovský,
lotyšský, maďarský, maltský, nemecký, poľský, portugalský, rumunský,
slovenský, slovinský, španielsky, švédsky a taliansky jazyk.
V celej Európe si v tento deň (26.9.) pripomíname jej jazykovú a
kultúrnu rozmanitosť, ako aj význam ovládania cudzích jazykov nielen pre
štúdium a lepšie uplatnenie na trhu práce, ale aj všestranný rozvoj
osobnosti. Tento deň si školy v členských krajinách pripomínajú každoročne
pomocou rôznych aktivít – súťaží, kvízov, besied, ktoré súvisia s cudzími
jazykmi.
Ø
plagáty o zaujímavostiach konkrétnej zvolenej európskej krajiny -
p. učiteľka M. Palkovičová, žiaci
Ø
prezentácie o európskej krajine - p. učiteľka M. Palkovičová, žiaci 7.
A a 8. A
Ø
ruské pexeso - p. učiteľka A. Némethyová, žiaci 9. A triedy
Ø
plagáty o zaujímavostiach Londýna – p. učiteľka L. Tršová Husárová,
žiaci 5. A triedy
Ø
zaujímavosti o európskych krajinách (práca s informáciami, prezentácie)
– p. uč. L. Tršová Husárová, žiaci
Ø „tongue twisters“ – jazykolamy – p. uč. L. Tršová Husárová, žiaci 9. A triedy
Skúste prečítať a naučiť sa aspoň jeden z najznámejších
anglických jazykolamov:
Ø
ďalšie aktivity – základné výhody učenia sa cudzieho jazyka, názvy
krajín, národnosti a názvy jazykov - p. uč. L. Tršová Husárová, žiaci