Stránka predmetu so žiackymi prácami a testami sa nachádza tu, dúfame, že sa Vám bude páčiť :-)
Šk. rok 2019/2020
Siedmaci opäť riešili online pokusy z chémie. Tentoraz sa zamerali na Faktory, ktoré ovplyvňujú rýchlosť chemických reakcií. Pri bádaní a experimentovaní im pomohli voda a šumivá tableta, či ocot a sóda bicarbona:) Ukázali ostatným svoje domáce projekty...pokusy, ktorými skúmali vplyv teploty a vplyv veľkosti povrchu tuhého reaktantu na rýchlosť chemickej reakcie, ale uskutočnili aj online pokusy na overenie vplyvu koncentrácie reaktantov na rýchlosť reakcie. Opäť sme sa uistili o tom, že bádanie je zábava :)
Červená kapusta opäť nesklamala :)
Aj neutralizáciu sme sa naučili pomocou reakcií látok v domácnosti a červenej kapusty. Žiakov farebné zmeny bavia, hlavne, keď si to môžu sami vyskúšať. Tí, ktorí si nestihli pripraviť vhodné materiály, museli len sledovať pokusy svojich spolužiakov a na základe videného odvodiť závery...
Všetci žiaci sa veľmi radi stretávajú na online hodinách chémie, pretože skoro na každej predvádzajú nejaké svoje pokusy, učia sa vlastnosti rôznych látok, ich reakcie, ako s nimi pracovať, ako sa pred nimi chrániť.
Ôsmaci zistili, že
červená kapusta im perfektne nahradí pH papieriky, jej farebné zmeny pomocou rôznych látok, ktoré našli doma im až vyrazil dych...z fialovej červená, ale aj modrá, zelená, či žltá...záležalo, či to bolo kyslé, alebo naopak, zásadité ... videohovor cez ZOOM sme museli dvakrát predlžovať
:)
Pomocou IT akadémie riešili
záhadné vlastnosti hydroxidu sodného. Zistili, že hydroxid sodný pohlcuje vlhkosť, ale aj reaguje so vzdušným kyslíkom a postupne sa rozpúšťa vo vzniknutej vode
:)
Deviataci sa zahrali pomocou IT akadémie cez Zoom na Pomocný vyšetrovací tím a pomohli vyriešiť záhadu: "Ktoré bolo posledné jedlo obete zločinu nájdenej v kancelárii?" Zopakovali si tak dôkazové reakcie prírodných látok v neznámej vzorke. Mala obeť Raw zeleninový šalát s citrónovou šťavou, alebo Palacinky s džemom a smotanou? To bol problém, ktorý riešili s veľkým záujmom :)
Po uzavretí školy sme s deviatakmi riešili tiež pomocou IT akadémie Biokatalyzátory, ale už pomocou videokonferencie. Všetkých táto forma výučby zaujala, aj keď pokus s meračom museli len sledovať ako demonštračný. Meracie zariadenia totiž doma nemajú. Ale aspoň si mohli overiť rozklad peroxidu vodíka pomocu zeleniny formou vlastných žiackych pokusov a sledovaním, aké množstvo bubliniek vytváral na zelenine vznikajúci kyslík :)
Deviataci ešte tesne pred uzavretím školy riešili pomocou IT akadémie problém, či sa dá vyrobiť plast z mlieka. Overovali si tým, že aj ocot a vyššia teplota vplývajú na denaturáciu bielkovín. Zistili, že stačí teplota nad 40°C, pri pridaní octu aj nižšia. Po niekoľkých dňoch nimi vyrobený bioplast bol úplne tvrdý. Dozvedeli sa, že podobné bioplasty sa používajú napr. na výrobu gombíkov :).
IT akadémiu z Chémie overujeme aj pomocou videokonferencií
Začali sme s ôsmakmi a skúmali sme čo sa stane, ak do vody budeme fúkať vzduch pomocou slamky. Keďže doma nemáme meracie zariadenia ani pH metre, pomohli sme si výluhmi z červenej kapusty, cvikle, čučoriedok - kto čo zohnal:). Farba indikátorov sa zmenila, najlepšie to bolo viditeľné pri červenej kapuste. Žiakom sa videokonferenčné riešenie danej úlohy páčilo, mohli si navzájom pozrieť, kto ako zvládol daný pokus, prediskutovať si sporné otázky. Tešíme sa na ďalšie učenie pomocou videokonferencie:)
Na záberoch vidíme fázy skúmania aj porovnávania výsledkov :)
Siedmaci opäť bádali. Na chémii skúšali extrahovať a filtrovať kávu. Tak, ako je to v automatoch. Skúmali, prečo po rozpustnej káve nezostane na filtri nič a pri zrnkovej áno, tiež prečo sa káva zalieva horúcou vodou, nie studenou :)
Po filtrácii sa zamerali na farebné zmesi a ich oddeľovanie. Zistili, že zahriatím ľubovoľne sfarbených zmesí, džúsu, koly, či mlieka sa vždy odparí len čistá voda. Zamýšľali sa aj nad tým, ako by si pomohli na opustenom ostrove s prípravou pitnej vody, keď majú k dispozícii len morskú slanú vodu. Tento problém ich naozaj zaujal a nakreslili, či opísali zaujímavé riešenia :)
Aj deviataci bádali. Skúmali horenie alkánov, konkrétne parafínu v sviečke. Merali úbytok hmotnosti sviečky v závislosti od času. Svoje merania si zapisovali do tabuliek, zhotovili graf závislosti. Zistili, že čo sa zdalo ako veľmi jednoduchá záležitosť im narobilo starosti, nakoľko správne výsledky boli ovplyvnené ich "ne"presnosťou merania:)
Šk. rok 2018/2019
9.A sa na chémii zaoberala degradáciou baliacich výplní, odbúravaním plastového odpadu v prírode, rozpustnosťou plastov vo vode a acetóne. Žiaci pracovali s rôznymi druhmi baliacich výplní, aj ekoplastmi - polymérmi zo škrobu, ktoré sú rozpustné aj vo vode. Zamýšľali sa nad využitím daných ekoplastov.
Na hodinách chémie si tiež dopĺňame slovnú zásobu z angličtiny metódou CLIL aj pomocou takýchto hier a interaktívnych aktivít v angličtine. Takto si siedmaci zopakovali kolobeh vody v prírode:)
Mladí chemici sa v predvianočnom čase bavili tvorbou šumiviek, farebných svietnikov z "po domácky" vyrobenej hmoty, skúmali farebné zmeny plameňa, či čo sa stane, keď do plameňa streknú olejček z mandarínkovej alebo pomarančovej šupky :).
Mladí chemici skúmajú aj tentoraz zaujímavé vlastnosti farebných kvapalín. Ako je to možné, že voda tečie do kopca? Vedia už vytvoriť pre vodu aj papierový mostík, pomocou ktorého prejde z jednej nádoby do druhej:).
Šk. rok 2017/2018
Deň vody 2018 - návšteva Čistiarne odpadových vôd v Žiari nad Hronom
Tak, ako aj po iné roky, aj tento rok sa naši siedmaci zoznámili s procesom čistenia odpadových vôd nielen teoreticky. Zašli si priamo do čistiarne, kde sa o čistení dozvedeli omnoho viac. Videli a cítili na vlastné oči či nos :), aké náročné je odstrániť všetky tie nežiadúce látky, ktoré sa z našich domácností dostávajú do odpadovej vody. Ak by ich v ČOV neodstránili, v riekach by už neplávali ryby, aj vegetácia by mala veľký problém. Takto môžme byť spokojní, že mesto Žiar nad Hronom - teda jeho obyvatelia, neznečisťujú našu rieku. Prečistená voda je číra, bez odpadových látok a chemikálií. Tie boli odstránené mechanicky, aj biologicky. V prípade potreby aj chemicky.
Svoje poznatky z exkurzie - ktorú zorganizovala pre našich žiakov Mgr. Lancková z CVČ v Žiari nad Hronom, spracovali žiaci do projektov a videí.
· video od žiaka 7.B triedy - Adam Žiak: https://www.youtube.com/watch?v=V44LGAAaYDI · prezentácia od žiačky 7.A triedy - Daniela Hlavčová
· prezentácia od žiaka 7.A triedy - Denis Štompf
Šk. rok 2016/2017
Šk. rok 2015/2016
Jún sa už tradične na Chémii nesie v prezentácii ročníkových prác - projektov. Žiaci siedmeho ročníka sa popasovali s Reakciami - formou posteru, ôsmy ročník mal vytvoriť knihu na tému Chemické zlúčeniny, deviataci PowerPointovú prezentáciu s témou Organické látky v bežnom živote. Ako sa im darilo, vidieť na fotkách.
Dievčence 8.A triedy Dominika, Anička a Natálka si spolu s p. uč. Hrončekovou pripravili v rámci projektu Tajný život vody rovesnícke vzdelávanie ku Svetovému dňu vody. Celý týždeň od 14.3. do 18.3. 2016 sa na druhom stupni hovorilo o VIRTUÁLNEJ VODE, tiež o význame vody pre ľudstvo a potrebe jej šetrenia. Aktivity si pripravili naozaj veľmi zaujímavé, o čom svedčí aj fotodokumentácia z daných vzdelávaní. Ďakujeme dievčencom za prínosné vzdelávanie, naši žiaci sú opäť o niečo múdrejší :).
Šk. rok 2014/2015
Naši siedmaci si pri príležitosti Dňa vody pripravili aktivity o vode a jej význame pre život pre mladších spolužiakov, kde im ukázali zaujímavé vlastnosti vody, aj to, ako sa musí voda filtrovať pri úprave na pitnú, či čistení odpadovej vody pred tým, ako sa vypúšťa do vodných tokov. Druháci, tretiaci aj štvrtáci sa pobavili aj na hádankách o vode a jej formách.
Šk. rok 2013/2014
Aj v tomto roku sa siedmaci na chémii popasovali s projektovým vyučovaním...tentoraz sa zamerali na ovzdušie a jeho znečistenie ...
Šk. rok 2012/2013
S krúžkom mladý chemik
meriame pH zrážok v našom meste a okolí už niekoľko
rokov, tento rok sme získali vďaka projektu AJ technika môže byť
zaujímavá pH sondu, ktorá nám potvrdila naše dlhoročné zistenia, že
naozaj v našom meste mávame kyslé dažde s pH pod 5,00
Žiaci 6.A triedy sa učili o vode projektovo...v skupinách riešili rôzne problémové úlohy týkajúce sa vody, zistené skutočnosti predniesli na pravidelných stretnutiach ostatným skupinám, zaujímali sa o výskyt vody, jej vlastnosti, využitie, čistotu aj potrebu ochraňovať...recykláciu v kolobehu vody ale aj v čističke odpadových vôd, zaujímalo ich ako sa dostane voda do vodovodu a čo všetko musí podstúpiť, kým ju môžeme piť.
Nezostali ľahostajní ani pri rôznych formách vody, kedy ich zaujímalo, prečo máme po zimách cesty samá jama, že v tom má „prsty“ tiež voda...svoje zistenia zaznamenali pomocou prezentácií v PowerPointe, kde vložili aj tabuľky svojich meraní kyslosti vody v oblakoch... teda zrážok v okolí nášho mesta. Zisťovali aj spotrebu pitnej vody v domácnostiach našich žiakov a tých, ktorí mali tie spotreby vyššie, aj „preškolovali“ o potrebe šetrenia pitnej vody :).
Svoje prezentácie obohatili aj vlastnými animáciami dôležitých
procesov, ktoré si pripravili na hodinách informatiky.
V rámci projektu Aj technika môže byť zaujímavá sa nám podarilo získať na
školu aj LogIt pH sondu k stavebniciam Lego NXT, takže kyslé dažde môžeme merať už
aj presnejšie, pomocou sondy a získané merania nám hneď počítač
zaznamenáva do prehľadného grafu. Naše prvé merania dažďu z pondelka na
utorok 7.5.2013, ktorý sme zachytili na školskom dvore do nášho
zrážkomera...sonda nám ukázala, že ide o mierne kyslý dážď, jeho pH bolo
4,8 :(
|
|
|
|
Animácie o vode (formát *.gif):
Kolobeh vody | Kyslý dážd | Odparovanie |
Fotografie z projektu:
<<klik tu>>
Žiaci „matematických tried“
našej školy v 5. a 6. ročníku využili ponuku projektu BASF a v
spolupráci s CVČ v Žiari nad Hronom navštívili prvé detské laboratórium
Kids´ Lab
Hókus Pókus v Bratislave. Absolvovali program pokusov pod názvom
„Voda miluje chémiu“.
Projekt Kids‘ Lab Hókus – Pókus je zameraný na podporu
vzdelávania v oblasti prírodných vied s cieľom umožniť deťom
vyskúšať si chémiu pomocou experimentov a hrou načerpať nové vedomosti.
V súčasnosti sa BASF Kids‘ Labs nachádzajú vo viac ako 35 krajinách
sveta a po prvýkrát je tento program uvedený aj na Slovensku.
Vybrali sa teda za ním až do Bratislavy, ale
vyplatilo sa. O vode sa dozvedeli rôzne zaujímavosti, vyskúšali si, ako
sa správa k rôznym látkam, že niektoré rozpustí, niektoré nechce
rozpúšťať, do niektorých sa vpije ako do špongie... Najviac ich však
zaujala vlastnoručná výroba slizu, ktorý si aj nakoniec odnášali plní
dojmov domov
A keď už boli v hlavnom meste, súčasťou exkurzie bola aj geografická prechádzka ...
Oheň je dobrý sluha ale zlý pán ... takto sa zamýšľali žiaci 7.ročníka pri projektovom vyučovaní na chémii.
Prezentácia na interaktívnu tabuľu o vode ...
V marci sa konalo obvodné kolo chemickej olympiády. Všetci traja deviataci boli úspešní riešitelia, Marek Páleník sa umiestnil na treťom mieste.
Šk. rok 2011/2012
Deviataci si posledné dni vyučovania spestrili projektovým vyučovaním - pripravili postery o významných chemikoch.
28. a 29.5.2012 sa žiaci 7.A a 9.A triedy vybrali na koncoročný výlet spojený s exkurziou z dejepisu a chémie. Cieľom ich dvojdňového výletu bol starobylý kráľovský Krakow a soľná baňa vo Wieliczke. Najskôr sa zastavili vo Wieliczke, kde sa prešli po soľných zákutiach bane až v hľbke 135 metrov, obdivovali „špagetové“ ale aj „karfiolové“kryštáliky soli, nádherné sochy vytesané z kamennej soli. Najviac ich obdiv získal kostol v hĺbke 125 metrov a to, že vlastne všetko v bani bolo zo soli alebo dreva.
Poobede sa poprechádzali po starom meste Krakow. Sprievodkyňa ich previedla celým kráľovským palácom Wavel, Veľkým aj malým Rýnkom Krakowa. Zakývali trubačovi na veži, dotkli sa múru, ktorý im dodá vraj rovnováhu a siluJ. Zaujal ich aj skrútený komín na najstaršej univerzite v Poľsku.
Druhý deň, cestou naspäť, sa zastavili v Zuberci a prešli sa po skanzene - múzeu oravskej dediny, kde sa dozvedeli aj o histórii a spôsobe života na Orave.
Žiaci 6.A triedy svoje poznatky o úprave vody na pitnú získané na exkurzii vo vodárni na Turčeku zužitkovali pri príprave posterov o vode a vzduchu. Opäť sme sa na hodinách chémie pobavili aj na zaujímavých hádankách, doplňovačkách, osemsmerovkách či tajničkách, v ktorých si zopakovali všetko, čo sa týka vody, či vzduchu. Niektorí si dokonca aj zaspievali pesničky s vodnou tématikou :-) .
Žiaci 6.ročníka sa boli pozrieť ako sa voda upravuje na pitnú - na Vodárni Turček . Videli, koľko rôznych čistení je potrebné urobiť, kým sa povrchová alebo podzemná voda môže vpustiť do vodovodu. Zoznámili sa podrobne s celým postupom od usadzovania, čírenia, filtrácie, až po dezinfekciu.
Zastavili sme sa aj v Minciarni v Kremnici, kde nás zaujali staré raziace stroje, ale aj tie najnovšie. Dozvedeli sme sa, z akých kovov sa vyrábajú naše mince , aj mince z iných krajín. Videli sme stroje, na ktorých sa vyrábajú rôzne medaily , napríklad olympijské, či na rôzne majstrovstvá. Nakoniec si niektorí na pamiatku sami vyrazili pamätnú mincu J.
13. apríla 2012 sme sa ocitli
na pôde Technickej univerzity vo Zvolene. Už dlho
sme sa tešili na exkurziu, ktorú organizovalo CVČ v Žiari nad Hronom. Z
každej základnej školy v našom meste boli vybraní štyria žiaci. A my sme
boli medzi nimi. Ráno sme sa všetci stretli na vlakovej stanici v Žiari
nad Hronom, odkiaľ sme sa dopravili do Zvolena. Keďže niektorí z nás
cestovali vlakom len druhýkrát v živote, cesta bola veľmi zaujímavá.
Presunuli sme sa na univerzitu, kde nás už čakali páni profesori. A
pripravili pre nás zaujímavé aktivity. Najprv sme zamierili na Drevársku
fakultu. Formou pútavej prezentácie sme sa oboznámili s drevom, s jeho
spracovaním a využitím. Neskôr sme sa rozdelili do troch skupín. Každá
skupina sa presunula do inej miestnosti, v ktorých skúmala drevo, papier
alebo robila chemické pokusy. Dozvedeli sme sa veľa o výrobe, o
spracovaní papiera, dokonca aj o výskume, ktorý fakulta realizuje.
Vyskúšali sme si aj obsluhu stroja na kontrolu pevnosti papiera. V
chemickom laboratóriu nám ukázali rôzne pokusy, videli sme aj bengálsky
oheň, chemickú sopku či odhaľovanie tajného písma. Všetci boli veľmi
milí a ochotne odpovedali na naše zvedavé otázky. Tešíme sa, že sme sa
tejto exkurzie mohli zúčastniť a radi by sme si to ešte niekedy
zopakovali.
M. Danková, D. Štompfová, žiačky 9. A, ZŠ, Ul. Dr. Janského č. 2, Žiar nad Hronom
Noc výskumníkov 2011 - to bol názov vedeckej šou, ktorej sme sa 23.9.2011 zúčastnili so žiakmi 6.A a 9.A triedy v Banskej Bystrici. Bola to prehliadka vedeckých pokusov a rôznych aktivít z oblasti chémie, fyziky, biológie a ďalších prírodných vied. Žiaci mali možnosť diskutovať o najnovších výskumoch priamo s vedeckými kapacitami z fakúlt, zabaviť sa pri zaujímavých pokusoch, či s vedeckými hračkami. Hlavne mladších zaujala farebná chémia - chemické jojo či slonia zubná pasta :)
Šk. rok 2010/2011
Vyučovanie chémie v 8.A ale aj 9.A a 7.A,B
triedach bolo tento rok obohatené o portál naucsaviac.sk
z projektu
Digitálne učebnice, na ktorý vyučujúca zadávala úlohy na
precvičenie preberaného učiva, ale aj domáce úlohy. Takto mali žiaci
možnosť interaktívnymi cvičeniami docvičiť doma názvoslovie, či nájsť
ďalšie zaujímavosti na videách a výukových programoch. Žiaci si ho
obľúbili, pretože im veľmi pomáhal pri ich domácej príprave.
Projekt OHEŇ –DOBRÝ SLUHA, ALE ZLÝ PÁN – žiaci siedmeho ročníka sa zamýšľali nad tým, čím nám oheň môže slúžiť, a prečo sa mu vraví, že je zlým pánom...zoznámili sa popritom s rôznymi hasiacimi látkami a čo sa nimi dá alebo nedá hasiť, ale aj ekologickými dôsledkami požiarov.
Deň vody si žiaci pripomenuli aktivitami o vlastnostiach vody, jej význame pre život, čistení odpadovej vody či ochrane vody pred znečistením. Veľkí ôsmaci vysvetľovali malým druháčikom, čo je to kyslý dážď, čím nám škodí, zahrali sa s kolobehom vody, či úpravou vody na pitnú. Pokusy sa druhákom veľmi páčili :-).
Rovesnícke vyučovanie v II.B - Voda v krajine from ZŠ ZH on Vimeo.
Počas projektového stretnutia Comenius ( 11.-14. novembra 2010 ) sa na našej škole stretli učitelia aj žiaci partnerských škôl z Čiech, Anglicka, Španielska, Grécka a Fínska. Žiaci z Čiech a Španielska sa spolu s našimi žiakmi zahrali na projektovom vyučovaní chémie na Mladých výskumníkov, kde pod vedením p.uč. Hrončekovej skúmali vodu a ovzdušie. Keďže boli z rôznych krajín, ich spoločným projektovým jazykom bola angličtina. Pracovali v medzinárodných skupinách a riešili aktuálne problémy týkajúce sa čistoty ovzdušia a vody pomocou zaujímavých pokusov, interaktívnych hier a videí z internetu. Na záver každá skupina výskumníkov vypracovala pomocou hry „honoloko“ a tiež „ekoškola“ akúsi víziu ekoškoly, kde uviedla aj svoje ekoskóre. Projekty spracovali vo svojich jazykoch a tiež v angličtine na posteroch, ktoré potom prezentovali v anglickom jazyku pred dospelými účastníkmi projektového stretnutia.
Pozrite si video z prezentácií a fotografie alebo fotoprezentáciu.
Žiaci šiesteho ročníka a krúžku Mladý chemik boli na Deň vody počas jarných dní prírody na exkurzii na úpravni vody Turček. Dozvedeli sa, ako sa musí voda upravovať pred tým, ako sa dostane do nášho vodovodu.
Úpravňa vody, Turček from ZŠ ZH on Vimeo.
Putovanie vodnej kvapky from ZŠ ZH on Vimeo.