Keďže rok 2011 je rokom Dobrovoľníctva, aj naša škola sa snaží vychovávať našich žiakov k dobrovoľníctvu. S naším Comenius Asistentom Iraklisom Lampadariou sme sa rozhodli pre tieto aktivity:
• sadenie semiačok (paradajky, bazalka, cukiny, moňelóny) do našej biozáhrady,
• prezentácia projektu Comenius Quality now and tomorrow pre deti so špeciálnymi potrebami s použitím interaktívnej tabule a blogu comeniuszh.blogspot.com. Celú prezentáciu pripravili žiačky 5.C.
• prezentácia projektu Comenius Quality now and tomorrow pre dôchodcov.
• návšteva útulku pre psov a venčenie psov,
• návšteva dennej starostlivosti postihnutých občanov DOMÉNA. Žiaci našej školy klientom pripravili obrázkovú knihu štátov EU a priniesli im darčeky EU.
• Vyčistili sme cestu na Šibeničný vrch.
• Všetky tieto aktivity nájdete aj na http://europa.eu/volunteering/en/my-story/23 .
Poďme vyčistiť cestu na Šibeničný vrch!
Čiapky, voda, rukavice,
igelitové vrecia, fotoaparát, chuť a energia a ideme čistiť. Začalo
sa to pred dvoma týždňami, keď sme zaregistrovali
piaty ročník našej školy do
súťaže Vyčistime si Slovensko. Cieľom
tejto akcie bolo vyčistiť nejaké miesto v okolí školy.
Pred dvoma
týždňami:
Na rodičovskom združení sme všetkým prítomným
rodičom vysvetlili cieľ tejto aktivity, aké dôležité je viesť deti
dobrovoľníckym prácam cez zážitkové vyučovanie.
Pred 8 dňami:
Zuzana Rosenbergová, náš Comenius
Asistent Iraklis Lampadariou a malá skupina žiakov z 5.A a 5.C si
zobrali fotoaparát a vybrali sa na určené miesto. Išli sme si
zmapovať množstvo a obsah odpadkov na cestu k Šibeničnému vrchu.
Táto aktivita bola dôležitá, aby nás nič na mieste neprekvapilo.
Pred 4 dňami:
Žiaci kontaktovali Zelenú linku na
Mestskom úrade v Žiari nad Hronom o plánovanej akcii. Požiadali sme
o nákladné auto, ktoré by odviezlo vyseparovaný odpad v igelitových
vreciach na separačné miesto.
13.mája 2011:
Deň akcie!
14:45:
20 žiakov z tried 5.A a 5.C čakajú na
dohodnutom miesto - ZŠ Dr. Janského č.2.
Vytvorili sme 4-členné tímy.
Každý tím mal rukavice a igelitové vrecia.
Tímy sme rozdelili na tie, ktoré zbierali-
plasty a kov, sklo, papier a ostatné.
15:00- Sme na mieste,
akcia začína.
16:30- Prichádza smetiarske auto z
Mestských technických služieb a odváža 8 veľkých igelitových vriec
naplnených odpadom.
Koordinátori akcie:
Zuzana Rosenbergová,
učiteľka anglického jazyka,
zuzanarosenbergova@azet.sk
Iraklis Lampadariou,
Comenius Asistent,
lamiraklis@gmail.com
Zúčastnení
žiaci: 20 žiakov z tried 5.A a 5.C
Projekt OHEŇ –DOBRÝ SLUHA, ALE ZLÝ PÁN – žiaci siedmeho ročníka sa zamýšľali nad tým, čím nám oheň môže slúžiť, a prečo sa mu vraví, že je zlým pánom...zoznámili sa popritom s rôznymi hasiacimi látkami a čo sa nimi dá alebo nedá hasiť, ale aj ekologickými dôsledkami požiarov.
Žiaci a pedagógovia
„matematických tried“ – keďže majú rozšírené vyučovanie prírodovedných
predmetov, to s ekológiou myslia vážne.
Tak ako každý rok, aj tento pripravili pre svojich
spolužiakov
rovesnícke vyučovanie, ktoré im priblížilo prírodu a súčasné
ekologické problémy.
Nová, „ekologicky čistá energia“ bola témou
dvoch ekodní, ktoré pripravili žiaci 8.ročníka spolu s vyučujúcimi fyziky
a chémie pre ostatných žiakov školy. Každý žiačik, počnúc tretiačikom sa na
rovesníckom vyučovaní zoznámil s energiou, ktorá je ekologicky čistá. Jej výroba
totiž neznečisťuje životné prostredie, je bezodpadová. Predstavili im „Jadrovú
fúziu“, ktorá, dúfajme čoskoro vytlačí do úzadia a celkom nahradí jadrovú
energiu. Má totiž rovnakú výkonnosť, ale -čo je veľmi dôležité – dá sa ihneď
ukončiť, na rozdiel od jadrovej reakcie. Tým nás už nebudú ohrozovať jadrové
elektrárne. Potrebné informácie o tejto energii budúcnosti získali žiaci na
vedeckej výstave Fusion Expo, ktorú navštívili v Bratislave. Jadrová fúzia, teda
energia podobná tej na Slnku, ich nadchla, a preto sa rozhodli s týmito
poznatkami podeliť aj s ostatnými spolužiakmi, ktorí tam neboli. Pripravili si
pre nich prezentácie, interaktívne hry a pokusy o energii.
Príroda a jej čistota, či ochrana býva častou témou
aj aktivít na matematike. V V.D využili ekologický potenciál aj nášho gréckeho
asistenta učiteľa. Formou cudzojazyčnej spolupráce riešil so žiakmi matematické
úlohy zamerané na ekológiu, kde si žiaci museli vyhľadávať potrebné informácie
na ich vyriešenie v spolupráci s asistentom v anglickom jazyku.
Ani voda nezostala bez povšimnutia a tak ako každý
rok, aj teraz si žiaci „matematickej triedy“ pripravili zaujímavé aktivity
a rôzne pokusy. Vodná kvapka a jej putovanie a premeny spojené s ochutnávkou na
Deň vody zaujala druháčikov ale aj ostatných žiakov školy.
Luona lämmitys – znamená milujem saunu.
Áno, týmto pokrikom sa niesol celý náš
pobyt vo
Fínsku - záverečné pracovné stretnutie s našimi partnermi v
projekte Comenius. Desať žiakov z našej školy spolu s piatimi pedagógmi si vyskúšalo svoju zdatnosť v anglickom jazyku, v zaradení sa do bežného života v inej krajine a v obohatení skúseností v oblasti problematiky životného prostredia.
Nočný let z Budapešti do Helsínk a z Helsínk do Oulu nás preniesol do krajiny plnej snehu. Naša prvá noc a nasledujúcich celých päť dní patrili triedam v škole Honttämäki. Nevedeli sme sa vynadívať na triedy zabezpečené všetkou technikou, na jedáleň so samoobslužnými pultami, na voľne prístupnú knižnicu, či počítače. Vyučovanie v našej partnerskej škole je tvorené na základe blokového vyučovania a perfektného prepojenia edukačného procesu v triedach, prírode a blízkej prírodnej učebne Timosenkoski. Všetci sme mali možnosť vyskúšať si snehové pokušenia v podobe stavby iglu, chodenia na snežniciach, či bežkách. Kým naši žiaci mali pestrý program v rodinách, pedagógovia si odovzdávali skúsenosti v oblasti enviromentálnej výchovy. Naša škola prezentovala vianočnú aktivitu, ktorej cieľom bol boj proti extrémnej chudobe a aktivitu na zníženie spotreby energie. Na záver koordinátori tohto projektu spoločne vyhodnotili dosiahnuté ciele. Krásnou bodkou nášho pobytu bol spoločný výlet do Rovaniemi. Je to mestečko Santa Clausa, ktoré leží na severnej polárnej kružnici. Keďže Santa hovorí výborne po anglicky, dohodli sme sa s ním, že na Slovensko zavíta opäť 6. decembra v podobe Mikuláša. Fotka našej celej skupiny je toho dôkazom. Cestou naspäť sme zavítali na farmu sobov a pokochali sme sa prehliadkou ľadového zámku Kemi Snow Castle.
Počas celého pobytu sme si s našimi žiakmi odovzdávali informácie v osobných stretnutiach, ale aj v podobe sms správ. Práve v nich sme videli tú radosť a spontánnosť prežívania tohto pobytu.
Bolo to neuveriteľné, fantastické, ako v rozprávke... Som na seba hrdý, že som sa vedel dorozumieť.... V rodine som sa cítila skvele.... ako doma... to je len zlomok reakcií, ktoré v našich žiakoch ešte teraz kolujú.
Nuž a čo na záver? Poďakovanie všetkým, ktorí na projekte participovali. Dosaunovania
Deň Zeme si pripomíname preto, aby sme si aspoň raz do roka pripomenuli svoju závislosť na cenných daroch, ktoré sú nám prostredníctvom Zeme poskytované. Keby každý aspoň jeden deň v roku obetoval našej Zemi, žilo by sa všetkým lepšie a mali by sme krajšie a čistejšie životné prostredie. My sme si výnimočný deň venovaný planéte v našom ŠKD pripomenuli maľovaním na chodník.
V apríli sa na druhom stupni uskutočnili
interaktívne hodiny v anglickom jazyku, kde hlavnými
témami boli Svetový deň zdravia (7. apríl), Svetový deň Zeme
(22. apríl) a Veľkonočné sviatky.
Svetový deň zdravia a Svetový deň Zeme
boli témy určené pre 8. a 9. ročník.
7. apríl sa od roku 1950 oslavuje
ako Svetový deň zdravia (World Health Day).
Tento deň je symbolickým
pripomenutím si založenia Svetovej zdravotníckej
organizácie (WHO), ktorá vznikla práve 7. apríla 1948.
Hlavným cieľom Svetového dňa zdravia je každý rok
informovať celosvetovú verejnosť o špecifickej problematike
dotýkajúcej sa sféry zdravia, ochorení a ťažkostí v oblasti
zdravotníctva. Tento dátum býva tradične sprevádzaný celosvetovými
podujatiami sústreďujúcimi sa na každoročne vyhlasovanú tému. Každý
rok Svetová zdravotnícka organizácia vyberá určitý zdravotný problém
a nabáda ľudí k zamysleniu sa nad touto problematikou. Hlavnou
témou tohtoročného svetového dňa je antimikrobiálna rezistencia, jej
nárast a rozširovanie /antimikrobiálne látky sú látky schopné
vyliečiť infekčné ochorenia/.
Deň vody si žiaci pripomenuli aktivitami o vlastnostiach vody, jej význame pre život, čistení odpadovej vody či ochrane vody pred znečistením. Veľkí ôsmaci vysvetľovali malým druháčikom, čo je to kyslý dážď, čím nám škodí, zahrali sa s kolobehom vody, či úpravou vody na pitnú. Pokusy sa druhákom veľmi páčili :-).
Rovesnícke vyučovanie v II.B - Voda v krajine from ZŠ ZH on Vimeo.
Svetový deň Zeme si ľudstvo na celom
svete už tradične pripomína 22. apríla. Jeho história siaha do roku
1970, kedy vedci a ekológovia na snímkach Zeme z kozmu pozorovali
poškodenie atmosféry (The Earth Day). Je to deň, ktorý patrí našej
planéte Zem. Zemi, ktorú by si mal každý z nás vážiť a hlavne sa o
ňu aj starať. Aspoň tento deň by sme sa mali odhodlať pre ňu niečo
pekné, užitočné a prospešné urobiť. Deň Zeme oslavujeme aj preto,
aby sme si pripomenuli svoju závislosť na cenných daroch, zemských
zdrojoch, ktoré nie sú nevyčerpateľné a rovnováha všetkého životného
na tejto planéte je vzácna, obdivuhodná, no veľmi krehká. Preto by
sme ju mali chrániť pre seba, ale najmä pre naše budúce generácie.
Na hodinách anglického jazyka sa využili medzipredmetové
vzťahy, interaktívne metódy (diskusia, práca s materiálom), na
základe ktorých sa žiaci dostali do stredobodu diania, mali priestor
hovoriť o vlastných skúsenostiach a vedomostiach. Deti mali možnosť
upevniť si svoje doterajšie vedomosti v oblasti zdravia a životného
prostredia, rozšíriť si slovnú zásobu z anglického jazyka, dozvedieť
sa viac o problematike zdravia a o dôležitosti ochrane nášho
životného prostredia (ŽP), ďalej sa zoznámili so základnými
symbolmi Svetového dňa Zeme. Spoločne sme riešili možnosti ochrany
ŽP, šetrenie zdrojov v domácnostiach.
Od novembra 2010 do marca 2011 sa žiaci 5.D triedy spolu s koordinátorkou prevencie drogových závislostí zúčastňujú biologickej súťaže "Keď vďaka biodiverzite naše mesto ožije". Živočíchom, ktorého sa rozhodli ochraňovať aj tým, že ho počas celej zimy prikrmovali, je sýkorka bielolíca. Hlavnou myšlienkou celej súťaže je veta - "Trávim svoj čas radšej v prírode ako ..."
Žiaci 5.a 8.ročníka sa 8.2.2011 boli pozrieť na vedeckej výstave FUSION EXPO v Bratislave, kde sa stretli s budúcim zdrojom energie pre Európu a Európskym výskumom fúzie. Dozvedeli sa, že fúzia je bezpečný, prakticky nevyčerpateľný a ekologicky čistý zdroj energie. Výstavou, ale aj sprievodnými aktivitami týkajúcimi sa plazmy, magnetizmu a vlastne princípu fúzie ich sprevádzali študenti vysokej školy technickej, jadroví fyzici, chemici a matematici. Exkurzia bola veľmi pútavá, pre žiakov, ale aj sprevádzajúcich vyučujúcich veľmi poučná. Podnietila ich k premýšľaniu nad škodlivosťou fosílnych palív pre životné prostredie a prakticky bezodpadovou technológiou fúzie ako zdroja energie pre celú Európu. So svojimi poznatkami sa podelia aj s ostatnými žiakmi školy.
Prezrite si krátke video alebo fotografie.
Počas projektového stretnutia Comenius ( 11.-14. novembra 2010 ) sa na našej škole stretli učitelia aj žiaci partnerských škôl z Čiech, Anglicka, Španielska, Grécka a Fínska. Žiaci z Čiech a Španielska sa spolu s našimi žiakmi zahrali na projektovom vyučovaní chémie na Mladých výskumníkov, kde pod vedením p.uč. Hrončekovej skúmali vodu a ovzdušie. Keďže boli z rôznych krajín, ich spoločným projektovým jazykom bola angličtina. Pracovali v medzinárodných skupinách a riešili aktuálne problémy týkajúce sa čistoty ovzdušia a vody pomocou zaujímavých pokusov, interaktívnych hier a videí z internetu. Na záver každá skupina výskumníkov vypracovala pomocou hry „honoloko“ a tiež „ekoškola“ akúsi víziu ekoškoly, kde uviedla aj svoje ekoskóre. Projekty spracovali vo svojich jazykoch a tiež v angličtine na posteroch, ktoré potom prezentovali v anglickom jazyku pred dospelými účastníkmi projektového stretnutia.
Pozrite si video z prezentácií a fotografie.
Prišla jeseň. Dni sú stále chladnejšie a nám sa zažiadalo teplého šípkového čajíka. Šípky sú zdravé, lebo obsahujú vitamín C. Preto sme sa my, žiaci I.B a I. C, dňa 28. 10. 2010 vybrali na šípky. Naším cieľom bol Šibeničný vrch.
Už ráno pred školou nás privítal mrázik, ktorý sa však predpoludním stratil pod teplými slnečnými lúčmi. Na Šibeničný vrch sme prišli v dobrej nálade. Pustili sme sa do s chuťou do zberu. Na poludnie sme sa unavení vrátili do školy. Sme na seba hrdí, za to, že sme zvládli tak náročnú trasu, aj napriek tomu, že sme len prváci.
Mgr. Urblíková, PaedDr. Neštinová
V rámci Dní jesennej čistoty sa naši žiaci zapojili aj do sprievodných akcií mesta Žiar nad Hronom. Jednou z nich bola súťaž o najkrajšiu nástenku s tematikou životného prostredia. Najúspešnejšia bola V.C z našej školy.