O škole

Špeciálny pedagóg

Výchovný poradca

Školský psychológ

Environmentálne aktivity - 2010/2011

 

Dobrovoľnícke aktivity

 

Keďže rok 2011 je rokom Dobrovoľníctva, aj naša škola sa snaží vychovávať našich žiakov k dobrovoľníctvu. S naším Comenius Asistentom Iraklisom Lampadariou sme sa rozhodli pre tieto aktivity:

sadenie semiačok (paradajky, bazalka, cukiny, moňelóny) do našej biozáhrady,

prezentácia projektu Comenius Quality now and tomorrow pre deti so špeciálnymi potrebami s použitím interaktívnej tabule a blogu comeniuszh.blogspot.com. Celú prezentáciu pripravili žiačky 5.C.

prezentácia projektu Comenius Quality now and tomorrow pre dôchodcov.

návšteva útulku pre psov a venčenie psov,

návšteva dennej starostlivosti postihnutých občanov DOMÉNA. Žiaci našej školy klientom pripravili obrázkovú knihu štátov EU a priniesli im darčeky EU.

Vyčistili sme cestu na Šibeničný vrch.

 

• Všetky tieto aktivity nájdete aj na http://europa.eu/volunteering/en/my-story/23 .

... from ZŠ ZH on Vimeo.

 

 

Poďme vyčistiť cestu na Šibeničný vrch!

Čiapky, voda, rukavice, igelitové vrecia, fotoaparát, chuť a energia a ideme čistiť. Začalo sa to pred dvoma týždňami, keď sme  zaregistrovali piaty ročník našej školy do súťaže  Vyčistime si Slovensko. Cieľom tejto akcie bolo vyčistiť nejaké miesto v okolí školy.

  Pred dvoma týždňami: Na rodičovskom združení sme všetkým prítomným rodičom vysvetlili cieľ tejto aktivity, aké dôležité je viesť deti  dobrovoľníckym prácam cez zážitkové vyučovanie.

  Pred 8 dňami: Zuzana Rosenbergová, náš Comenius Asistent Iraklis Lampadariou a malá skupina žiakov z 5.A a 5.C si zobrali fotoaparát a vybrali sa na určené miesto. Išli sme si zmapovať množstvo a obsah odpadkov na cestu k Šibeničnému vrchu. Táto aktivita bola dôležitá, aby nás nič na mieste neprekvapilo.

  Pred 4 dňami: Žiaci kontaktovali Zelenú linku na Mestskom úrade v Žiari nad Hronom o plánovanej akcii. Požiadali sme o nákladné auto, ktoré by odviezlo vyseparovaný odpad v igelitových vreciach na separačné miesto.

  13.mája 2011: Deň akcie!

     14:45: 20 žiakov z tried 5.A a 5.C čakajú na dohodnutom miesto - ZŠ Dr. Janského č.2.

Vytvorili sme 4-členné tímy. Každý tím mal rukavice a igelitové vrecia.  Tímy sme rozdelili na tie, ktoré zbierali- plasty a kov, sklo, papier a ostatné.

     15:00- Sme na mieste, akcia začína. Cesta na Šibeničný vrch je plná rôzneho druhu odpadu. Trvalo to hodinu a pol, kým sme zaplnili  všetky igelitové vrecia.

     16:30- Prichádza smetiarske auto z Mestských technických služieb a odváža 8 veľkých igelitových vriec naplnených odpadom.

     Ďalšia akcia: Pokúsime sa zorganizovať podobnú akciu, ale so všetkými žiakmi našej školy (573)!

Koordinátori akcie:

Zuzana Rosenbergová, učiteľka anglického jazyka, zuzanarosenbergova@azet.sk

Iraklis Lampadariou, Comenius Asistent, lamiraklis@gmail.com

častnení žiaci: 20 žiakov z tried 5.A a 5.C

 

Projekt  OHEŇ –DOBRÝ SLUHA, ALE ZLÝ PÁN – žiaci siedmeho ročníka sa zamýšľali nad tým, čím nám oheň môže slúžiť, a prečo sa mu vraví, že je zlým pánom...zoznámili sa popritom s rôznymi hasiacimi látkami a čo sa nimi dá alebo nedá hasiť, ale aj ekologickými dôsledkami požiarov.

 

Žiaci a pedagógovia „matematických tried“ – keďže majú rozšírené vyučovanie prírodovedných predmetov, to s ekológiou myslia vážne.

Tak ako každý rok, aj tento pripravili pre svojich spolužiakov rovesnícke vyučovanie, ktoré im priblížilo prírodu a súčasné ekologické problémy. Zamýšľali sa nad úsporou energií – vytvorili si „zásady úspor na škole“ a „ekohliadky“, ktoré každodenne dbajú na ich dodržiavanie.

Nová, „ekologicky čistá energia“  bola témou dvoch ekodní, ktoré pripravili žiaci 8.ročníka spolu s vyučujúcimi fyziky a chémie pre ostatných žiakov školy. Každý žiačik, počnúc tretiačikom sa na rovesníckom vyučovaní zoznámil s energiou, ktorá je ekologicky čistá. Jej výroba totiž neznečisťuje životné prostredie, je bezodpadová. Predstavili im „Jadrovú fúziu“, ktorá, dúfajme čoskoro vytlačí do úzadia a celkom nahradí jadrovú energiu. Má totiž rovnakú výkonnosť, ale -čo je veľmi dôležité – dá sa ihneď ukončiť, na rozdiel od jadrovej reakcie. Tým nás už nebudú ohrozovať jadrové elektrárne. Potrebné informácie o tejto energii budúcnosti získali žiaci na vedeckej výstave Fusion Expo, ktorú navštívili v Bratislave. Jadrová fúzia, teda energia podobná tej na Slnku, ich nadchla, a preto sa rozhodli s týmito poznatkami podeliť aj s ostatnými spolužiakmi, ktorí tam neboli. Pripravili si pre nich prezentácie, interaktívne hry a pokusy o energii.

Príroda a jej čistota, či ochrana býva častou témou aj aktivít na matematike. V V.D využili ekologický potenciál aj nášho gréckeho asistenta učiteľa. Formou cudzojazyčnej spolupráce riešil so žiakmi matematické úlohy zamerané na ekológiu, kde si žiaci museli vyhľadávať potrebné informácie na ich vyriešenie v spolupráci s asistentom v anglickom jazyku.

Ani voda nezostala bez povšimnutia a tak ako každý rok, aj teraz si žiaci „matematickej triedy“ pripravili zaujímavé aktivity a rôzne pokusy. Vodná kvapka a jej putovanie a premeny spojené s ochutnávkou na Deň vody zaujala druháčikov ale aj ostatných žiakov školy.

 

 

Luona lämmitys – znamená milujem saunu.
Áno, týmto pokrikom sa niesol celý náš pobyt vo Fínsku - záverečné pracovné stretnutie s našimi partnermi v projekte Comenius.  Desať žiakov z našej školy spolu s piatimi pedagógmi si vyskúšalo svoju zdatnosť v anglickom jazyku, v zaradení sa do bežného života v inej krajine a v obohatení skúseností v oblasti problematiky životného prostredia.
Nočný let z Budapešti do Helsínk a z Helsínk do Oulu nás preniesol do krajiny plnej snehu. Naša prvá noc a nasledujúcich celých päť dní patrili triedam v škole Honttämäki. Nevedeli sme sa vynadívať na triedy zabezpečené všetkou technikou, na jedáleň so samoobslužnými pultami, na voľne prístupnú knižnicu, či počítače. Vyučovanie v našej partnerskej škole je tvorené na základe blokového vyučovania a perfektného prepojenia edukačného procesu v triedach, prírode a blízkej prírodnej učebne Timosenkoski. Všetci sme mali možnosť vyskúšať si snehové pokušenia v podobe stavby iglu, chodenia na snežniciach, či bežkách. Kým naši žiaci mali pestrý program v rodinách, pedagógovia si odovzdávali skúsenosti v oblasti enviromentálnej výchovy. Naša škola prezentovala vianočnú aktivitu, ktorej cieľom bol boj proti extrémnej chudobe a aktivitu na zníženie spotreby energie. Na záver koordinátori tohto projektu spoločne vyhodnotili dosiahnuté ciele. Krásnou bodkou nášho pobytu bol spoločný výlet do Rovaniemi. Je to mestečko Santa Clausa, ktoré leží na severnej polárnej kružnici. Keďže Santa hovorí výborne po anglicky, dohodli sme sa s ním, že na Slovensko zavíta opäť 6. decembra v podobe Mikuláša. Fotka našej celej skupiny je toho dôkazom. Cestou naspäť sme zavítali na farmu sobov a pokochali sme sa prehliadkou ľadového zámku Kemi Snow Castle.
Počas celého pobytu sme si s našimi žiakmi odovzdávali informácie v osobných stretnutiach, ale aj v podobe sms správ. Práve v nich sme videli tú radosť a spontánnosť prežívania tohto pobytu. Bolo to neuveriteľné, fantastické, ako v rozprávke... Som na seba hrdý, že som sa vedel dorozumieť.... V rodine som sa cítila skvele.... ako doma... to je len zlomok reakcií, ktoré v našich žiakoch ešte teraz kolujú.
Nuž a čo na záver? Poďakovanie všetkým, ktorí na projekte participovali. Dosaunovania

 

Deň Zeme si pripomíname preto, aby sme si aspoň raz do roka pripomenuli svoju závislosť na cenných daroch, ktoré sú nám prostredníctvom Zeme poskytované. Keby každý aspoň jeden deň v roku obetoval našej Zemi, žilo by sa všetkým lepšie a mali by sme krajšie a čistejšie životné prostredie. My sme si výnimočný deň venovaný planéte v našom ŠKD pripomenuli maľovaním na chodník.

 

V apríli sa na druhom stupni uskutočnili interaktívne hodiny v anglickom jazyku, kde hlavnými témami boli Svetový deň zdravia (7. apríl),  Svetový deň Zeme (22. apríl) a  Veľkonočné sviatky. 

Svetový deň zdravia a Svetový deň Zeme boli témy určené pre 8. a 9. ročník.

7. apríl sa od roku 1950 oslavuje ako Svetový deň zdravia (World Health Day).

Tento deň je symbolickým pripomenutím si založenia Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), ktorá vznikla práve 7. apríla 1948. Hlavným cieľom Svetového dňa zdravia je každý rok informovať celosvetovú verejnosť o špecifickej problematike dotýkajúcej sa sféry zdravia, ochorení a ťažkostí v oblasti zdravotníctva. Tento dátum býva tradične sprevádzaný celosvetovými podujatiami sústreďujúcimi sa na každoročne vyhlasovanú tému.  Každý rok Svetová zdravotnícka organizácia vyberá určitý zdravotný problém a nabáda ľudí  k zamysleniu sa nad touto problematikou. Hlavnou témou tohtoročného svetového dňa je antimikrobiálna rezistencia, jej nárast a rozširovanie /antimikrobiálne látky sú látky schopné vyliečiť infekčné ochorenia/.

 

 

Deň vody si žiaci pripomenuli aktivitami o vlastnostiach vody, jej význame pre život, čistení  odpadovej vody či ochrane vody pred znečistením. Veľkí ôsmaci vysvetľovali malým druháčikom, čo je to kyslý dážď, čím nám škodí, zahrali sa s kolobehom vody, či úpravou vody na pitnú. Pokusy sa druhákom veľmi páčili :-).

Rovesnícke vyučovanie v II.B - Voda v krajine from ZŠ ZH on Vimeo.

 

Svetový deň Zeme si ľudstvo na celom svete už tradične pripomína 22. apríla. Jeho história siaha do roku 1970, kedy vedci a ekológovia na snímkach Zeme z kozmu pozorovali poškodenie atmosféry (The Earth Day). Je to deň, ktorý patrí našej planéte Zem. Zemi, ktorú by si mal každý z nás vážiť a hlavne sa o ňu aj starať. Aspoň tento deň by sme sa mali odhodlať pre ňu niečo pekné, užitočné a prospešné urobiť. Deň Zeme oslavujeme aj preto, aby sme si pripomenuli svoju závislosť na cenných daroch, zemských zdrojoch, ktoré nie sú nevyčerpateľné a rovnováha všetkého životného na tejto planéte je vzácna, obdivuhodná, no veľmi krehká. Preto by sme ju mali chrániť pre seba, ale najmä pre naše budúce generácie.

Na hodinách anglického jazyka sa využili medzipredmetové vzťahy, interaktívne metódy (diskusia, práca s materiálom), na základe ktorých sa žiaci dostali do stredobodu diania, mali priestor hovoriť o vlastných skúsenostiach a vedomostiach. Deti mali možnosť upevniť si svoje doterajšie vedomosti v oblasti zdravia a životného prostredia, rozšíriť si slovnú zásobu z anglického jazyka, dozvedieť sa viac o problematike zdravia a o dôležitosti ochrane nášho životného prostredia (ŽP), ďalej sa zoznámili so základnými  symbolmi Svetového dňa Zeme. Spoločne sme riešili možnosti ochrany ŽP, šetrenie zdrojov v domácnostiach.

 

 

Od novembra 2010 do marca 2011 sa žiaci 5.D triedy spolu s koordinátorkou prevencie drogových závislostí zúčastňujú biologickej súťaže "Keď vďaka biodiverzite naše mesto ožije". Živočíchom, ktorého sa rozhodli ochraňovať aj tým, že ho počas celej zimy prikrmovali, je sýkorka bielolíca. Hlavnou myšlienkou celej súťaže je veta - "Trávim svoj čas radšej v prírode ako ..."

 

Žiaci 5.a 8.ročníka sa 8.2.2011 boli pozrieť na vedeckej výstave FUSION EXPO v Bratislave, kde sa stretli s budúcim zdrojom energie pre Európu a Európskym výskumom fúzie. Dozvedeli sa, že fúzia je bezpečný,  prakticky nevyčerpateľný a ekologicky čistý zdroj energie. Výstavou, ale aj sprievodnými aktivitami týkajúcimi sa plazmy, magnetizmu a vlastne princípu fúzie ich sprevádzali študenti vysokej školy technickej, jadroví fyzici, chemici a matematici. Exkurzia bola veľmi pútavá, pre žiakov, ale aj sprevádzajúcich vyučujúcich veľmi poučná. Podnietila ich k premýšľaniu nad škodlivosťou fosílnych palív pre životné prostredie a prakticky bezodpadovou technológiou fúzie ako zdroja energie pre celú Európu. So svojimi poznatkami sa podelia aj s ostatnými žiakmi školy.

Prezrite si krátke video alebo fotografie.

 

 

Počas projektového stretnutia Comenius ( 11.-14. novembra 2010 ) sa na našej škole stretli učitelia aj žiaci partnerských škôl z Čiech, Anglicka, Španielska, Grécka a Fínska. Žiaci z Čiech a Španielska sa spolu s našimi žiakmi zahrali na projektovom vyučovaní chémie na Mladých výskumníkov, kde pod vedením p.uč. Hrončekovej skúmali vodu a ovzdušie. Keďže boli z rôznych krajín, ich spoločným projektovým jazykom bola angličtina. Pracovali v medzinárodných skupinách a riešili aktuálne problémy týkajúce sa čistoty ovzdušia a vody pomocou zaujímavých pokusov, interaktívnych hier a videí z internetu. Na záver každá skupina výskumníkov vypracovala pomocou hry „honoloko“ a tiež „ekoškola“ akúsi víziu ekoškoly, kde uviedla aj svoje ekoskóre. Projekty spracovali vo svojich jazykoch a tiež v angličtine na posteroch, ktoré potom prezentovali v anglickom jazyku pred dospelými účastníkmi projektového stretnutia.

Pozrite si video z prezentácií a fotografie.

 

 

Prišla jeseň. Dni sú stále chladnejšie a nám sa zažiadalo teplého šípkového čajíka. Šípky sú zdravé, lebo obsahujú vitamín C. Preto sme sa my, žiaci I.B a I. C,  dňa 28. 10. 2010 vybrali na šípky. Naším cieľom bol Šibeničný vrch.

Už ráno pred školou nás privítal mrázik, ktorý sa však predpoludním stratil pod teplými slnečnými lúčmi. Na Šibeničný vrch sme prišli v dobrej nálade. Pustili sme sa do s chuťou do zberu. Na poludnie sme sa unavení  vrátili do školy. Sme na seba hrdí, za to, že sme zvládli tak náročnú trasu, aj napriek tomu, že sme len prváci.

                                                                      Mgr. Urblíková,  PaedDr. Neštinová

 

V rámci Dní jesennej čistoty sa naši žiaci zapojili aj do sprievodných akcií mesta Žiar nad Hronom. Jednou z nich bola súťaž o najkrajšiu nástenku s tematikou životného prostredia. Najúspešnejšia bola V.C z našej školy.


Naša „JEDNOTKA“ je znova o krok vpred.
Zapojila sa do programu Environment Online (ENO – globálna virtuálna škola a sieť pre trvaloudržateľný rozvoj), ktorý vznikol vo Fínsku už v roku 2000. Školy z celého sveta tak môžu riešiť environmentálne témy, pomáhať životnému prostrediu a deliť sa o svoje skúsenosti a zážitky nielen so svojím okolím.
Jedným z hlavných cieľov programu je zasadiť do roku 2017 100 miliónov stromčekov. 21. september bol pre nás všetkých významným dňom. Spolu s inými školami vo svete sme sadili stromčeky, ktoré symbolizujú mier a kontinuitu života. Deň sadenia stromčekov je preto najpopulárnejšou časťou programu ENO. Naši žiaci v tento deň zasadili 9 stromčekov (číslo 9 symbolizuje 9 ročníkov v našej škole). Zasadili ich, aby sme mali viac zelene, aby sme sa naučili spolunažívať s prírodou v harmónii a v mieri. Aj my sme aspoň nepatrne prispeli k naplneniu hlavného cieľa.
Strom stále považujeme za najmocnejší symbol ľudstva. Staré národy verili, že je nabitý množstvom energie. Korene má hlboko v zemi a korunu v nebi, ktorá ako anténa energiu nepretržite prijíma. Tým vzácnym stromom, ktorý nielen skrášľuje okolie našej školy, je smrek. Smrek ako „stĺp života“ prináša pokoj a mier do duše, čistí vzduch aj srdce a má ochrannú moc.
Sadením stromčekov sa všetko len začalo. Vedieme žiakov k poznaniu, ako funguje celý systém v prírode a čo všetko musíme urobiť, aby prežil nielen strom, ale aj celé ľudstvo. Žiaci by sa nemali len učiť o prírode, ale hlavne žiť s prírodou a z prírody. Preto sa naďalej budeme o stromčeky starať, sledovať ich rast a vývoj. Sme škola, ktorá sa môže pýšiť nielen tým, že je „Zelená“, ale hlavne množstvom aktivít, vďaka ktorým pomáhame. Pomáhame chrániť nielen život okolo nás, no nie je nám ľahostajný ani osud ľudí vo svete.
Z tohto významného dňa vznikol krátky film.
Veríme, že stromčeky sme nesadili prvýkrát a týmto dobrým skutkom sme prispeli k záchrane života na našej planéte.
fotografie tu

Búrky, prívalový dážď a krupobitie zasiahli dňa 15. augusta 2010 aj Žiar nad Hronom a niekoľko okolitých obcí. V Žiari nad Hronom prívalová voda udrela na viacerých miestach. Najkritickejšia situácia bola v oblasti Lutilského potoka. Polmetrový potôčik sa zmenil na
nespútaný živel, prelial sa viacerými rodinnými domami, zatopil dvory, záhrady aj cestu.   Úlohou detí v oddelení p. vychovávateľky Čamajovej bolo upozorniť na zmeny, ktoré v blízkosti brehov minulý rok neboli. Často sme sa  na týchto miestach hrávali. A toto je výsledok.

- šk. rok 2008/2009 -  

- šk. rok 2009/2010 -  

- šk. rok 2010/2011 -  

- šk. rok 2011/2012 -  

- šk. rok 2012/2013 - 

- šk. rok 2013/2014 -  

- šk. rok 2014/2015 - 

- šk. rok 2015/2016 - 

- šk. rok 2016/2017 - 

 

 

Jedáleň

ŠKD

Kontakt

  • Základná škola
  • Ul. Dr. Janského č.2
  • 965 01 Žiar nad Hronom
  • --------------------------------------
  • Telefón: +421 45 673 21 45
  • fax: +421 45 673 21 45
  • e-mail: skolazh@gmail.com
  • --------------------------------------
  • Školská jedáleň:
  • sjzsjan@gmail.com
  • +421 45 672 52 14