Na Záhrade, ktorá učí, sme od jari usilovne pracovali, aby sme si ju pripravili na učenie:) Vysadili sme nové rastlinky, ponatierali drevené sedenia, vyrobili ďalšie - sedenie okolo ohniska, aj paletové pod pergolu, opravili aj vyrobili informačné tabuľky k rastlinkám, zhotovili sme napájadlo pre vtáčiky, aby cez horúčavy neboli smädné, vytvorili smerové ružice, opravili slnečné hodiny, ... ale máme v pláne ešte veľa ďalších úprav:) Pri výrobe sedenia, aj betónového napájadla nám veľmi pomohol náš pán údržbár, za čo mu srdečne ďakujeme :)
11.mája 2018 našu Záhradu ktorá učí
navštívil Túlavý
autobus, teda školské tímy učiteľov a žiakov
škôl z celého Slovenska pod vedením koordinátoriek projektu Andrejky
Uherkovej a Ivanky Poláčkovej zo
Živice - centra pre
environmentálnu výchovu.
Prezreli si novovybudovanú záhradu a dvor, ktoré sme minulý
rok vďaka projektu
Záhrada, ktorá
učí s podporou Živice upravili na učenie vonku. Mali možnosť
vidieť blokové vysokoefektívne vyučovanie (VEU) matematiky s geografiou v 5.
ročníku, prírodovedy a výtvarnej výchovy v 3. ročníku, bio-clilovej hodiny v
8.ročníku a chémie v 9.ročníku. Všetko sa vyučovalo vonku, na čerstvom vzduchu,
s využitím záhradných prvkov - bylinkovej záhrady, sadu, LandArtu, slnečných
hodín, Artušovho kruhu, pergoly s paletovým sedením, sudov s dažďovou vodou,
lavičiek s tabuľou pod smrekom. Zaujali ich aj vŕbový tunel, pocitový chodník,
meteostanica, drevené kvetináče plné kvetov, či sedenia na múriku pod viničom.
Získali tak ďalšie inšpirácie pri tvorbe podobných záhrad na ich školách.
Po prehliadke Záhrady sa naobedovali v našej jedálni. Keďže
ide o ľudí silne ekologicky založených, naše pani kuchárky pripravili v tento
deň vegetariánsky obed. Všetci ho chválili, veľmi im chutil :)
Ich pochvala na záver je inšpiráciou aj pre nás, že ideme správnym smerom a budeme sa snažiť našu záhradu ďalej zveľaďovať a využívať čo najviac na učenie vonku zážitkovým učením, na čerstvom vzduchu, o prírode v prírode.
Viera Hrončeková, koordinátorka projektu
Záhrada, ktorá učí
Fotky a video z Túlavého autobusu na stránkach zivica.sk
EKOSTOPA našich tried ... AKO ZAŤAŽUJEME NAŠU PLANÉTU?
V
týždni pre Zem 22.04.-27.04.2018 sme jeden deň venovali aj EKOSTOPE.
Na stránke
www.ekostopa.sk/co-je-ekologicka-stopa si členovia kolégia Zelenej školy a
zástupcovia tried 2.stupňa našej školy vyskúšali vypočítať svoju ekostopu. Po
vyhodnotení s hrôzou zistili, že im jedna naša planéta nestačí:(
Malou útechou pre nich bolo, že boli všetci lepší ako
priemerný Slovák (2,3 planéty).
Dôležité je však uvedomiť si, že byť lepší, ešte neznamená,
byť dobrý! Hoci naša ekologická stopa nie je taká veľká ako stopa Írov (3,5
planét), Dánov (4,6 planét) alebo Angličanov (2,7 planét), každým rokom sa
zväčšuje. Z ekologického účtu Zeme čerpáme viac ako nám patrí. Tento dlh máme
možnosť splácať každý deň - múdrymi rozhodnutiami a uvedomelým spotrebiteľským
správaním.
Najekologickejšie skóre mali triedy:
1.
6.A ... priemerný žiak
potrebuje na svoj život 1,34 planéty
2.
5.A ... priemerný žiak
potrebuje na svoj život 1,36 planéty
3.
9.B ... priemerný žiak
potrebuje na svoj život 1,49 planéty
Z jednotlivcov mali najlepšie skóre:
1.
Alexandra Putišová
aj Sebastián Matiščák, obaja 5.A - potrebujú na svoj život 1,17
planéty
2.
Tomáš Fáber,
6.A - potrebuje 1,19 planéty
3.
Dominik Tóth,
7.A - potrebuje 1,21 planéty
Po vyhodnotení si vyskúšali aj ekohru o separácii odpadu:), aj keď všetci dobre
vieme, že potrebná je jeho minimalizácia :(
To bol super deň!
To sa nám páčilo! Veľa sme si
vyskúšali.
Takéto vyznania sa nám vrátili, keď sme sa unavení, ale
spokojní vrátili do triedy. Naša Záhrada, ktorá učí nám pomohla spoločne
osláviť Deň Zeme.
My, tretiaci z 3.A, sme si pripravili stanovištia a celú stredu 25.4. sme
zdokonaľovali spolužiakov z prvého stupňa vo vedomostiach o bylinkách, o pocitoch,
o prírodnej palete, o slnečných hodinách a hlavne o šikovnosti.
Nezaostali ani prváci a všetci na záver dostali voňavý a chutný darček.
Už teraz rozmýšľame, ako to spravíme na budúci rok a opäť všetkých milo
prekvapíme.
Soňa Bistová
Deň vody 2018 - návšteva Čistiarne odpadových vôd v Žiari nad Hronom
Tak, ako aj po iné roky, aj tento rok sa naši siedmaci zoznámili s procesom čistenia odpadových vôd nielen teoreticky. Zašli si priamo do čistiarne, kde sa o čistení dozvedeli omnoho viac. Videli a cítili na vlastné oči či nos :), aké náročné je odstrániť všetky tie nežiadúce látky, ktoré sa z našich domácností dostávajú do odpadovej vody. Ak by ich v ČOV neodstránili, v riekach by už neplávali ryby, aj vegetácia by mala veľký problém. Takto môžme byť spokojní, že mesto Žiar nad Hronom - teda jeho obyvatelia, neznečisťujú našu rieku. Prečistená voda je číra, bez odpadových látok a chemikálií. Tie boli odstránené mechanicky, aj biologicky. V prípade potreby aj chemicky.
Svoje poznatky z exkurzie - ktorú zorganizovala pre našich žiakov Mgr. Lancková z CVČ v Žiari nad Hronom, spracovali žiaci do projektov a videí.
· video od žiaka 7.B triedy - Adam Žiak: https://www.youtube.com/watch?v=V44LGAAaYDI · prezentácia od žiačky 7.A triedy - Daniela Hlavčová
· prezentácia od žiaka 7.A triedy - Denis Štompf
Dňa 28. 02. 2018 sa traja pedagógovia našej školy – p. riad. M. Baláž, p. Hrončeková a p. Tršová Husárová zúčastnili 2. stretnutia vzdelávania - Využitie prírodovedného experimentu v predmetoch biológia, chémia, fyzika a geografia. Vzdelávanie prebiehalo v Zážitkovom centre vedy Aurelium v Bratislave, ktoré je miesto, kde sa prelína zábava s učením v duchu hesla Jána Amosa Komenského „Škola hrou“, kedy je vedecký poznatok alebo akékoľvek učivo skryté v zábavnom experimente. Myšlienka centra vedy vychádza z názoru, že najlepšie sa každý učí pomocou vlastných skúseností a zážitkov. Centrum vedy využíva exponáty, tie však nemajú hodnotu historickú, ale náučnú. Pútavým spôsobom centrum vedy prezentuje najzaujímavejšie javy v oblasti fyziky, chémie, biológie a iných prírodných a technických vied. Exponáty sú rozdelené do jednotlivých expozícií, ako Človek a obnoviteľné zdroje, Elektrina, magnetizmus, komunikačné technológie, Chémia a materiály, Matematika, Mechanika, Robotika, Svetelná technika. Mohli sme si pozrieť a vyskúšať jednotlivé exponáty, ale najviac nás zaujala expozícia, ktorá je zameraná na ukážky prepojenia modernej techniky a umenia. Tvorí ju „automobil budúcnosti“, na ktorý je premietaná 3D projekcia vrátane laserových a zvukových efektov. Ďalej veľmi zaujímavými exponátmi boli: optické klamy, ilúzie, virtuálny svet, energia budúcnosti, tajomný svet lesa, biosignály, lietajúca veterná elektráreň, zábavná logika, mostné konštrukcie, a mnoho ďalších...
Žiaci krúžku
Mladý chemik - ekológ
sa hravou formou učia spoznávať vplyvy rôznych látok na prírodu, život.
Uvedomujú si škodlivosť kyselín, ale aj zásad na rast rastlín, vplyv rastlín na
naše dýchanie, život.
Žiaci ôsmeho ročníka a členovia kolégia zo 6. a 7. ročníka sa zúčastnili filmového festivalu Envirofilm-Ekotopfilm. Festival nie je len o premietaní filmov, ale aj o sprievodných aktivitách, minitestoch na rôzne témy a odpovediach na zvedavé otázky detí :).
Zapojili sme sa do výtvarnej súťaže Od stromu k zošitu a mali úspechy:
- Nina Živčicová (VI.A), 1. miesto
Opäť je tu súťaž tried :): EKOTRIEDA
Ktorá trieda to bude tento rok? ... znovu 3.C a 6.A?
Sledujte aktuálne úlohy, snažte sa dodržiavať všetky zásady šetrného správania sa k prírode, životnému prostrediu a samozrejme aj k spolužiakom. Možno to bude práve vaša trieda, ktorá bude tá najlepšia, všetko je na vás :) .
Vaše Kolégium zelenej školy
Naša škola sa zapojila do projektu Záhrada, ktorá učí. Dobudujeme si našu učebňu v prírode a na učebné aktivity, bádanie a pobyt na čerstvom vzduchu budeme využívať aj exteriér školy.
Naša škola je už 12 rokov súčasťou medzinárodnej siete Ecoschool. Kolégium zelenej školy sa usiluje o pozitívnu zmenu myslenia aj konania žiakov a zamestnancov školy.
Máme radi prírodu, preto sa už druhý rok snažíme upraviť školský dvor na učebňu v prírode. Minulý rok sa nám podarilo vďaka projektu TAJOMSTVO VODY začať polievať našu bylinkovú záhradku dažďovou vodou, čím šetríme pitnú vodu :)
Dobrovoľníckou prácou
rodičov, zamestnancov ale aj žiakov a učiteľov sme vybudovali
POCITOVÝ CHODNÍK, VŔBOVÝ TUNEL, ŠLAPÁKOVÝ CHODNÍK, PALETOVÉ SEDENIA.
Žiaci v triedach pestovali priesady kvetov a tekvice, ktoré na jar vysadili na BIOZÁHRADU a pri nástupe do školy sme sa tešili zo žltých slnečníc, nechtíka lekárskeho a perfektných ozdobných tekvičiek :)
Každoročne VYSÁDZAME STROMČEKY, lebo vieme, že nám dávajú kyslík, v ich tieni sa dobre oddychuje v horúcom lete, čistia vzduch od prachu aj hluku. Aj minulý rok sme vysadili na dvore dva orgovány a magnóliu. Tiež sme presadili tuje, kvôli parkovisku, ktoré sa práve buduje. Len škoda, že práve v období, keď boli veľké horúčavy a veľa z nich nám cez leto vyschlo. Z toho sme smutní.
Tohto roku by sme radi dobudovali UČEBŇU V PRÍRODE, aby sme sa mohli počas teplejších slnečných dní chodiť učiť von. Podali sme žiadosť o grant pre Zelené vzdelávanie, čím by sa nám podarilo vybudovať aj prekrytie sedenia na dvore, čo by bolo fajn.
Tak ako každý rok, aj tento naše triedy súťažia o titul EKOTRIEDA. Ich snahu pravidelne kontroluje EKOHLIADKA. Zameriava sa na dôsledné triedenie odpadu, správne vetranie, či zbytočne nesvietime, ako sa triedy zapájajú do ekosúťaží, výzdoba z prírodnín, vlastné ekologické aktivity tried. Zároveň rovesníckym vzdelávaním približuje novým žiakom zásady ochrany prírody, ktoré sú pre našu školu typické.
Čaká nás EKOVYLEPŠOVÁK, súťaž pre kolektívy tried o najlepšie ekovylepšenie, ktoré by sa dalo na škole urobiť na šetrenie energiami - elektriny aj vody, tiež na ochranu prírody v škole, meste. Ide o projekt, ktorý by mali žiaci celý vypracovať. Nielen nápad, ale ho aj spracovať, teda nakresliť, popísať, čo všetko by k tomu bolo potrebné, z čoho by sa to malo vyrobiť a podobne. Vypracovaný Ekovylepšovák treba priniesť na kolégium Zelenej školy do Vianoc. Najlepší vyberie kolégium a budeme sa ho snažiť zrealizovať.
Opäť budeme súťažiť o najlepšie - najkrajšie KŔMIDLO PRE VTÁČIKY, zhotovte ich tak, aby sa dali zavesiť na stromy v čase, keď už je zem zamrznutá, je nasnežené. Nestačí ale kŕmidlo len zhotoviť, treba sa oň potom aj starať, teda pravidelne naň pridávať semiačka, či jabĺčko. Radi by sme ich zavesili na dvore aj záhrade ešte pred vianocami.
za Kolégium Zelenej školy Viera Hrončeková, koordinátorka