V mesiaci jún sa v rámci výchovy k manželstvu
a rodičovstvu (VMR) uskutočnili nasledovné aktivity:
- so žiakmi
Cieľom prvej hodiny – Nezodpovedné konanie - bolo nastolenie problémovej
úlohy, ktorá poskytla možnosť pouvažovať nad súvislosťami medzi sexuálnym
správaním (konaním) a zodpovednosť. Na základe príbehu sa žiaci zamysleli nad
konaním jeho hlavných aktérov a skúsili problém vyriešiť.
V rámci tejto vyučovacej hodiny bolo žiakom
prezentované 3D – Vývoj plodu – prostredníctvom interakčnej tabule.
Cieľom druhej hodiny – AIDS – HIV –
základné informácie - bolo poskytnúť žiakom základné
informácie o AIDS/HIV nákaze a spoločne pouvažovať o jej prevencii. V závere
hodiny mali žiaci možnosť otestovať si svoje vedomosti v dotazníku.
- so žiakmi 2. B triedy sa absolvovala hodina
s témou Príchod na svet. Cieľom bolo
žiakom poskytnúť prvotné informácie o vzniku a vývine ľudského jedinca
a podporiť správny emocionálny a kognitívny vývin. Žiaci mali možnosť v závere
hodiny pracovať s pracovným listom – Čo potrebuje novorodenec?
- so
žiakmi 5. D triedy sa absolvovala hodina s témou – Prečo to ľudia robia? Cieľom
vyučovacie hodiny bolo pestovať vzťah detí k zdravému životnému štýlu, prevencia
závislostí – uvažovanie nad ich príčinami. Uplynulé storočie možno právom
nazývať S T O R O Č Í M Z Á V I S L O S T Í. Závislostí stále
pribúda.
Žiaci pracovali vo dvojiciach - riešili nasledovné úlohy:
a – vymyslieť, čo najviac príčin (dôvodov), prečo ľudia upadajú do konkrétnej závislosti,
b – vymyslieť, čo najviac dôsledkov, ktoré môže so sebou priniesť konkrétna závislosť, keď jej človek úplne prepadne.
Ďalej žiaci pracovali
s pracovnými listami o zdravom životnom štýle.
V mesiaci máj sa v rámci výchovy k manželstvu a rodičovstvu (VMR) uskutočnili nasledovné aktivity:
- dňa 10. 5. 2011 sme so žiakmi
Cieľom tejto interakčnej hry bolo pomáhať žiakom v procese sebauvedomovania sa a pochopenia niektorých odlišností v očakávaniach chlapcov a dievčat od partnerstva a manželstva.
Každý človek vstupuje do vzťahu
s nejakými viac či menej uvedomovanými
očakávaniami. Očakávania mužov a žien týkajúce sa vzťahu a správania partnera
v ňom sa navzájom líšia. Práve nepochopenie týchto odlišností môže robiť ľuďom
problémy, spôsobovať nedorozumenia.
- dňa 12. 5. 2011 sa uskutočnilo stretnutie so žiakmi 2. B. Ústrednou témou bola interakčná hra - Zvieracie príbehy o rodine.
Cieľom bolo oboznámenie
sa s rozdelením rolí v rodine, pestovanie vzťahu
medzi
rodičmi a deťmi, rozvoj emocionality. Deti sa dozvedeli viac o živote troch
zvierat - veveričky, kukučky a sýkorky, a hlavne, ako sa tieto zvieratká starajú
svoje mláďatká. S deťmi sme diskutovali, ako sú rozdelené roly v ich rodine
(kto, čo robí, kto sa o čo stará), či by chceli mať raz svoje deti a ako by sa
o ne starali.
- v dňoch 12. a 25. mája 2011 sa uskutočnili
stretnutia so žiakmi
tretieho ročníka (3.A, B, C). Témou stretnutia boli Zvieracie príbehy
o rodine a Ráno v rodine.
Interakčná hra „Ráno v rodine“ umožnila
žiakom zamyslieť sa nad rozdelením rolí v rodine a viedla ich k tomu, aby
mysleli nielen na seba, ale aj na potreby iných. V závere hodiny sa mohli žiaci
viac vžiť do roly matky alebo otca. Zahrali sme si interakčnú hru – Ráno
v rodine.
-
dňa 17. 5. 2011 sa uskutočnila beseda so žiakmi
V úvode hodiny mali žiaci možnosť svoje názory
vyjadriť v ankete o rodine. Žiaci sa mali zamyslieť nad týmito otázkami:
2. Tvoja definícia rodiny.....??!
3.
Čo je úlohou rodiny?
4.
Chceš si aj ty raz založiť rodinu? A prečo?
Ďalej sme so žiakmi čítali príbeh – Recept na krásu.
Prostredníctvom tohto príbehu sa žiaci dozvedeli, čo je dôležité vo vzťahoch,
ako aj v samotnej rodine. Vždy je potrebné rozprávať sa s ostatnými členmi
rodiny. Nezostávať sám so svojimi
problémami.
V závere hodiny žiaci formou tvorivej činnosti – kreslenia predstavili deň
svojej mamy a viac si tak uvedomovali, koľko povinností má každá mama. Beseda
bola venovaná Dňu matiek, ktorý sa oslavoval 8. mája.
Tu sú niektoré z vyjadrení našich
štvrtákov (odpovede na otázky z ankety):
Na akých hodnotách by mala byť založená rodina? Myslíš, že dnešná rodina to aj spĺňa?
-
rodina by mala byť založená na láske a dôvere. Nie,
nespĺňa.
-
vedieť porozprávať sa, rozumieť si
- navzájom si pomáhať.
Tvoja definícia rodiny.....
-
rodina je „skupinka ľudí“ , ktorí si navzájom pomáhajú
a majú sa radi
-
podľa mňa sú to ľudia, ktorí sa majú radi a navzájom sa
podporujú
Čo je úlohou rodiny?
-
starať sa o deti
- ľúbiť sa a podporovať sa.
Chceš si aj ta raz založiť rodinu? A prečo?
-
áno....lebo nechcem zostať sám....
-
áno.....lebo mám rád deti
-
nie.....chcem žiť sám...
-
chcem si založiť rodinu....myslím, že rodina je „fajn
vec“
-
áno.....chcem mať veľkú rodinu.
Dňa
18. 4. 2011 sa v rámci rodičovského stretnutia rodičov žiakov
Následne po súhlase rodičov s dlhodobým plánom VMR (ktorý bude pravidelne pokračovať v deviatom ročníku) sa so žiakmi absolvovali dve stretnutia s nasledovnými témami: Aký som – aký by som chcel byť – ako ma vidia iní a Človek a jeho psychika v dospievaní. Cieľom prvého stretnutia bolo sebapoznávanie a poznávanie iných, podnietiť rozvoj kladných charakterových vlastností, rozvinúť komunikačné schopnosti a poskytnúť priestor na utváranie vzťahov. Cieľom druhého stretnutia bolo zamyslieť sa nad svojím vlastným zodpovedným správaním, skúsiť pochopiť vlastných rodičov, naučiť sa s nimi vychádzať, najmä v tomto pre niekoho ťažkom citovom období - v puberte. V tomto období sa začína obdobie, keď sa dospievajúca osoba usiluje prvýkrát v priebehu vývoja o emancipáciu od rodiny, a tým sa mení aj štruktúra jeho/jej potrieb. Je to predovšetkým potreba samostatnosti, potreba správne diferencovať, potreba citovej reakcie, bezpečia a lásky, potreba slobodne rozvíjať svoje záujmy a potreba morálneho vedomia. Obidve témy boli prezentované aj formou interakčnej hry.
V jednotlivých triedach 2. ročníka sme absolvovali besedy
na témy: Zdravý
životný štýl, dobré a zlé návyky, zlozvyky.
Cieľom besied bolo formovať názory a postoje žiakov k téme
závislosti, viesť ich k zodpovednosti za svoje konanie, spoločne pouvažovať nad
našimi dobrými a zlými návykmi. Žiaci na hodinách pracovali aj s pracovnými
listami o zdravom životnom štýle. Naučili sme sa hit
o zdraví: „Zdravie, radosť je byť fit!“
V dňoch od 11. – 20. apríla 2011 sa na druhom stupni v každom ročníku uskutočnili besedy s pani Malatincovou na tému Zdravá životospráva (besedy boli venované k Svetovému dňu Zdravia – 7.4.). Žiaci sa mali možnosť zaujímavým spôsobom dozvedieť viac o zdravom životnom štýle.
MAREC
Žiaci
Názov hry -
Kocka
......na základe tejto interakčnej hry mali možnosť sa lepšie spoznať,
porozmýšľať, čo je pre nich cenné, čo majú, nemajú radi. Cieľom tejto hry
bolo v žiakoch pestovať schopnosť výberu na základe správneho rozhodnutia, ďalej
formovať v nich komunikačné zručnosti, odhaľovať a riešiť problémy, jasne
a výstižne formulovať myšlienky, spoznávať iných prostredníctvom ich názorov,
naučiť sa počúvať iných.
Žiaci
1.
partnerstvo – manželstvo a rodičovstvo (interakčná hra
pod názvom Kocka) a
2.
Pohlavie, rod a rodové stereotypy
Žiaci sa na základe interaktívnej hodiny na tému
„Pohlavie, rod a rodové stereotypy“ dozvedeli rozdiel medzi pohlavím a rodom, čo
znamenajú tieto jednotlivé pojmy, aké následky môžu vyvolať rodové stereotypy
(rodové stereotypy môžu viesť nielen k obmedzeniam v našich životoch, ale ich
dôsledky môžu byť ohrozujúce aj pre naše zdravie).
Aký záver si mohli žiaci zobrať z týchto
poznatkov:
- ženy a muži (dievčatá a chlapci) sú rovnoprávne a rovnocenné ľudské
bytosti. Podobností medzi ženami a mužmi je oveľa viac, než
rozdielov.
- každý chlapec alebo dievča má právo zvoliť si spôsob života, záujmy,
výzor, oblečenie a svoje povolanie len na základe vlastného záujmu,
- nikdy nepodceňuj druhých, pretože sú chlapci alebo dievčatá, alebo
vyzerajú a správajú sa inak, než sa očakáva,
- tvoj výzor / postava je len tvojou vecou, nenechaj sa ovplyvniť
nereálnymi obrazmi a dotlačiť sa do neprirodzeného správania (stravovania,
diét atď.)
TVOJE TELO PATRÍ TEBE!
- nikto nemá právo nútiť ťa do ničoho, čo je proti tvojej vôli,
rozhoduj sa sama / sám – rozhodni sa zodpovedne,
podľa toho, čo cítiš a čo považuješ za správne, máš právo na ochranu pred
rodovými stereotypmi.
So žiakmi 3. ročníka sme absolvovali vyučovacie hodiny s nasledovnými témami:
3. A, C v dňoch 29. a 30. marca 2011 .... téma – RODINNÉ PRAVIDLÁ
V každej rodine fungujú zaužívané pravidlá interakcie. Sú to akoby nepísané zákony, ktoré určujú, ako sa k sebe navzájom doma správame, čo sa smie a čo nie, kde sú hranice dovoleného a zakázaného. Žiaci si na základe interakčnej hry lepšie uvedomili niektoré pravidlá, požiadavky, zákazy a príkazy, ich dodržiavanie, či nedodržiavanie, ako aj súvislosť so vzťahmi v rodine. Žiaci si uvedomovali dôležitosť niekedy možno pre nich nepríjemných, no zároveň užitočných pravidiel a predpisov, spoločne sme objasňovali dôvody rodičovských stanovísk.
3. B dňa 8. marca 2011 ....téma – SPRÁVANIE CHLAPCOV A DIEVČAT
Žiaci sa na základe interakčnej hry zamysleli nad správaním chlapcov a dievčat v ich veku, prípadne mohli pouvažovať, čo by chceli u seba zmeniť a tak prispieť aj k zlepšeniu medziľudských vzťahov v triede. Poukázali sme na rozdiely v správaní chlapcov a dievčat, je však dôležité, aby deti boli viac ohľaduplnejšie , čestnejšie a ochotné vzájomne si pomáhať.
Dňa 23. 3. 2011 so žiačkami 8. C triedy sme navštívili fotovýstavu „In Mimino Veritas alebo nepijem na jeho zdravie“ v POS v Žiari nad Hronom. Bola to výstava fotografií budúcich mamičiek autora Martina Dubovského. Žiačky si mohli prezrieť zaujímavé fotografie a prečítať krásne myšlienky budúcich mám, ktoré pre svoje dieťatko urobia všetko a preto sa aj počas tohto nádherného očakávania svojho dieťatka vyhýbajú pitia alkoholu. Alkohol poškodzuje plod častejšie ako akákoľvek iná droga. Komplexu ťažkostí označených ako FAS (Fetal alkoholový syndróm) a iným poškodeniam spôsobeným konzumáciou alkoholu v tehotenstve je možné na 100 % zabrániť. Stačí N E P I Ť v tehotenstve žiadny alkohol!
Pani Ing. Estera dláčková, organizátorka tejto fotovýstavy, nám porozprávala o „neposlušných deťoch“, pričom veľakrát je ich správanie spôsobené FAS. Takéto deti nemáme trestať, ale snažiť sa ich pochopiť a pomôcť im.
Pani áčkovej sme so žiačkami prisľúbili hračky pre Klub náhradných rodín. Deti z týchto rodín sa tu budú s nimi hrať, pokiaľ ich rodičia budú hľadať riešenie svojich problémov.
FEBRUÁR
Dňa 4.2.2011 sa na našej základnej škole uskutočnila beseda na tému:
"Keď
dospievam." Koordinátorka Výchovy k manželstvu a
rodičovstvu Ing. Lenka Tršová Husárová, v spolupráci s Mgr. Lenkou
Rovňanovou (pedagogičkou UMB v Banskej Bystrici) zorganizovala pre
žiakov piateho ročníka besedu na tému: "Keď dospievam."
Žiaci na základe zážitkového učenia na dvoch vyučovacích hodinách
prezentovali vlastné poznatky o dospievaní a puberte. Žiaci najprv
individuálne, potom v skupinách pracovali na témach - Dospievanie,
Puberta (čo si žiaci predstavujú pod týmito pojmami), Ako vzniká
život, Akú podobu môže mať láska.
Žiaci môžu čerpať ďalšie informácie z publikácií, ktoré sa venujú
tejto problematike a sú venované žiakom tejto vekovej kategórie.
Dôležité je, aby deti neboli pod negatívnymi, skreslenými vplyvmi z
televízie, z časopisov, internetu.
Deti si zlepšovali vyjadrovacie schopnosti a naučili sa prezentovať
svoje názory na uvedenú tému.
Dňa 9.2.2011 sa na našej základnej škole uskutočnila beseda na tému: "Prejav
svoju lásku a vďaku svojim blízkym." Koordinátorka Výchovy k
manželstvu a rodičovstvu Ing. Lenka Tršová Husárová, v spolupráci s Mgr.
Vlastou Krátkou (starou mamou a bývalou pedagogičkou) zorganizovala pre
žiakov štvrtého ročníka besedu na tému: "Prejav svoju lásku a vďaku
svojim blízkym."
Žiaci formou zážitkového učenia vyjadrovali svoje vlastné predstavy a názory
o priateľstve, láske a o ich dôležitosti v našom živote.
Pani Krátka deťom porozprávala, ako sa láska k rodičom prejavovala v jej
detstve. Dôležité je, aby deti rodičom svoju lásku dokázali aj činmi, nielen
slovami. Pani Krátka deťom porozprávala aj o sviatku sv. Valentína
Deti pracovali s pracovným listom, nakreslili srdce, ktoré porozdeľovali na
diely rozličnej veľkosti, ktoré poukazovali na to, kto má v ich srdci koľko
miesta.
Je veľmi dôležité, aby si deti uvedomili aj svoju hodnotu. Od toho sa potom
odvíja aj vzťah k ostatným ľuďom. Ostatných ľudí môžeme mať radi do tej
miery, ako máme radi sami seba.
Ďalej deti na ďalší papier napísali svoj vlastný pohľad na lásku. Tu je
ukážka jedného z nich: "Láska je, keď... máš niekoho rád, keď k niekomu
niečo cítiš a keď myslíš aj na iných a nielen na seba." Deti si na základe
vlastnej tvorby a jej prezentácie zlepšovali vyjadrovacie schopnosti a
naučili sa prezentovať svoje názory na uvedenú tému.
S deťmi sme v ďalšej časti besedy vytvorili sieť priateľstva. Deti
vysvetľovali, prečo je ten druhý pre nich kamarát.
V závere besedy deti dostali prefotené listy s obrázkami, ktoré si môžu
vyfarbiť a darovať osobe, ktorú najviac ľúbia.