Jún 2012
So žiakmi 6. a 7. ročníka sme absolvovali stretnutia na
tému Anatómia a fyziológia rozmnožovacích ústrojov. Fyzické a psychické zmeny
v období dospievania. Zásady bezpečného správania.
Máj 2012
Žiačky 6. ročníka absolvovali besedy s názvom –
Čas premien.
So žiakmi
Apríl 2012
So žiakmi
So žiakmi ajúcich
žiakov, v ktorom žiaci mali možnosť písať aj svoje názory na sexuálnu
výchovu. Tu sú niektoré z odpovedí: „...mali by sme sa všetko
dozvedieť, veď máme na to právo.., ..určite nám sexuálna výchova niečo dala,
hodina boli veľmi zaujímavé, myslím, že by sa v tom malo ďalej
pokračovať,....takéto hodiny by mali byť častejšie,....“
Marec 2012
So žiakmi 6. a 7. ročníka sme absolvovali stretnutia na
tému Fyzické a psychické zmeny v období dospievania, anatómia a fyziológia
rozmnožovacích ústrojov. Žiaci
si prehĺbili svoje poznatky z biológie človeka, zoznámili sa s novými pojmami
z oblasti anatómie a fyziológie pohlavných orgánov, dôležitosť sme kládli na
hygienu a prevenciu.
Február 2012
V mesiaci február 2012 sa uskutočnili nasledovné
aktivity:
So
žiakmi
Pojem
sexuálne a reprodukčné zdravie a práva sa v ostatných rokoch stal bežnou
súčasťou „ľudskoprávneho“ slovníka. Plánované rodičovstvo znamená princíp
slobodnej voľby mať, alebo nemať deti, ako aj slobodné rozhodnutie o počte
a čase ich narodenia. So žiakmi sme spoločne diskutovali o sexuálnom
a reprodukčnom zdraví a právach, boli informovaní o súčasnom stave – miere
tehotenstiev tínedžeriek - v rámci krajín EÚ, o povinnostiach Slovenskej
republiky v oblasti právneho základu sexuálnych a reprodukčných práv. Na
stretnutí sme sa venovali niektorým témam z tejto oblasti, a to: antikoncepcia
a plánovanie rodičovstva vrátane interrupcie (žiaci mali možnosť uvedomiť si
problematiku umelého prerušenia tehotenstva a klady a zápory rozličných právnych
úprav v tejto oblasti, ujasniť si svoj vlastný názor na túto tému, dokázať ho
formulovať), tehotenstvo a prenatálna
starostlivosť,
liečba neplodnosti – umelé oplodnenie, sexuálna výchova a informovanosť, pohlavne prenosné infekcie, choroby
reprodukčného systému žien (rakovina prsníka, maternice,..), násilie páchané na
ženách, obchodovanie so ženami a nútená prostitúcia. V poslednej
časti hodiny sme venovali čítaniu troch textov – Keď tradície bolia: V mene
rodinnej cti - vražda, Kameňovanie pre mravnosť národa, Obriezka alebo kto je tu
pánom (Afrika). Cieľom tejto časti bolo vytvoriť priestor pre diskusiu,
argumentáciu, výmenu názorov, prehlbovať citlivosť k ľudským právam a rozvíjať
toleranciu, ďalej uvedomiť si rozdiel medzi „tradíciou“ a porušovaním ľudských
práv.
- So žiačkami
- So žiakmi 3. a 4. ročníka sme absolvovali stretnutia na
tému – Rovnoprávnosť pohlaví, Správanie chlapcov a dievčat.
Žiaci sa na základe interakčnej hry zamysleli nad správaním chlapcov a dievčat v
ich veku, prípadne mohli pouvažovať, čo by chceli u seba zmeniť a tak prispieť
aj k zlepšeniu medziľudských vzťahov v triede. Poukázali sme na rozdiely v
správaní chlapcov a dievčat, je však dôležité, aby deti boli viac ohľaduplnejšie
, čestnejšie a ochotné vzájomne si pomáhať. V druhej časti hodiny sme sa
venovali interakčnej hre Aký som – aký by som chcel byť – ako ma vidia
iní. Cieľom bolo sebapoznávanie a poznávanie
iných, podnietiť rozvoj kladných charakterových vlastností, rozvinúť komunikačné
schopnosti a poskytnúť priestor na utváranie vzťahov.
Január 2012
V mesiaci január sme absolvovali so žiakmi
Žiaci
si prehĺbili svoje poznatky z biológie človeka, zoznámili sa s novými
pojmami z oblasti anatómie a fyziológie pohlavných orgánov, dôležitosť sme
kládli na hygienu a prevenciu.
V mesiaci december sa uskutočnili nasledovné aktivity:
1. 12. 2011 – Svetový deň boja proti AIDS
Podporili sme kampaň, ktorá má význam z hľadiska informovanosti a prevencie mladých ľudí na tému HIV/AIDS a drogových závislostí. Nezatvárame oči pred problémom, ktorý sa týka každého z nás. S narastajúcim problémom vyznieva väčšia potreba zapojenia sa do spoločenskej kampane s cieľom zníženia dôsledkov tohto celosvetovo ohrozujúceho ochorenia. Prevencia na našej škole nám nie je cudzia.
![]() |
Od VMR, december |
1. decembra 2011 sme na našej škole uskutočnili nasledovné aktivity:
- Cez 1. vyučovaciu hodinu:
- rozdávanie červených stužiek do jednotlivých tried,
- rozhlasová relácia na tému Svetového dňa boja proti AIDS.
Vyučovanie (5 vyučovacích hodín) prebiehalo v dvoch interaktívnych učebniach:
Tri besedy s pani Malatincovou, pracovníčkou Regionálneho úradu verejného zdravotníctva, v spolupráci s Červeným krížom:
- prednáška a beseda o HIV/AIDS a o látkových a nelátkových závislostiach a chorobách s nimi spojených, Negatívne dôsledky fajčenia, alkoholu a ďalších drog na zdravie človeka – prevencia závislostí – 5. ročník (výber žiakov) + žiaci 6. A, B
- prednáška a beseda o HIV/AIDS a o látkových a nelátkových závislostiach a chorobách s nimi spojených, Negatívne dôsledky fajčenia, alkoholu a ďalších drog na zdravie človeka – prevencia závislostí – 7. ročník (výber žiakov) + žiaci 6. C,
- prednáška a beseda o HIV/AIDS a o látkových a nelátkových závislostiach a chorobách s nimi spojených, Negatívne dôsledky fajčenia, alkoholu a ďalších drog na zdravie človeka – prevencia závislostí – 3. a 4. ročník (výber žiakov)
![]() |
Od VMR, december |
![]() |
Od VMR, december |
- interaktívne vyučovanie v anglickom jazyku na tému Závislosti, HIV/AIDS, Zdravý životný štýl – 8. a 9. ročník (výber žiakov) + vypracovanie plagátu
![]() |
Od VMR, december |
- HIV/AIDS a slávne osobnosti ..... 20. výročie úmrtia Freddieho Mercuryho - 8. – 9. ročník (výber žiakov) – prezentácia spojená s diskusiou, riešenie dotazníkov, vypracovanie plagátu
![]() ![]() |
Od VMR, december |
![]() ![]() |
-
8. decembra 2011 sa počas troch vyučovacích hodín uskutočnili
prednášky spojené s diskusiou -
Sexuálne násilie a zneužívanie detí ako
trestný čin - pre žiakov 9. ročníka (triedy
Témou prednášky bolo:
- členenie polície na území SR, úlohy polície
- informácie k OP (nadobudnutie, zneužitie)
- trestná zodpovednosť
- krádež
-
tresty za trestný čin
- čo je to výkon väzby, výkon trestu
- drogy
- aký je rozdiel medzi krádežou a lúpežou
- výtržníctvo
-
sexuálne násilie - znásilnenie, donútený pohlavný styk,
sexuálne zneužívanie detí .
Pohlavné zneužívanie je veľmi vážna téma. Ide o značne rozšírený problém.
Žiakom bolo poskytnuté veľké množstvo informácií, ktoré im umožnili pochopiť nastolené problematiky. Taktiež žiakom pomôcť orientovať sa v týchto situáciách, naučiť ich správne na ne zareagovať.
-
pre
žiačky
- so
žiakmi 3. ročníka sme absolvovali stretnutie s témou – Vedieť
povedať nie a Rodinné pravidlá.
Hlavným cieľom prvej témy –
Vedieť povedať nie (krimi –príbeh) bol komunikačný tréning –
nácvik bezpečného správania sa žiakov v rizikových situáciách. Žiaci boli
informovaní o sexuálnych deviantoch. Dôležitou úlohou bola prevencia sexuálne
motivovaných trestných činov.
Cieľom
druhej témy – Rodinné pravidlá
bolo žiakom pomôcť lepšie si uvedomiť niektoré
pravidlá, požiadavky, zákazy a príkazy, ich dodržiavanie alebo nedodržiavanie,
ako aj ich súvislosť so vzťahmi v rodine, pomôcť žiakom vyrovnať sa aj
s nepríjemnými, no zároveň užitočnými pravidlami a predpismi, objasňovať so
dôvody rodičovských stanovísk.
- so
žiakmi 7.ročníka sme absolvovali stretnutie s témou –
Kultivované dospievanie a vývinové úlohy
tohto obdobia, chcem byť sám sebou v názoroch, postojoch i v správaní....interakčná
hra – Aký som, aký by som chcel
byť, ako ma vidia iní.
Cieľom interakčnej hry bolo umožniť sebapoznávanie a poznávanie iných, podnietiť rozvoj kladných charakterových vlastností, rozvinúť komunikačné schopnosti a poskytnúť priestor na utváranie vzťahov.
V mesiaci november sa uskutočnili nasledovné aktivity:
Pokračovanie v aktivitách kampane Červené stužky:
- príprava, zhotovenie červených stužiek
- prezentácia, prednáška spojená s diskusiou na tému HIV/AIDS, závislosti, situácia vo svete, na Slovensku, osobnosti postihnuté týmto ochorením - výber žiakov z 8. – 9. ročníka
- ukončenie výtvarnej súťaže kampane Červené stužky (do 17. novembra 2011)
Výchova k manželstvu a rodičovstvu –
1. so žiakmi 4. ročníka (4. A, B, C) sme absolvovali stretnutie s témou – Negatívne dôsledky fajčenia, alkoholu a ďalších drog na zdravie človeka. Cieľom stretnutia bolo poukázať na príčiny a dôsledky užívania alkoholu, drog a fajčenia. Žiaci v každej triede vypracovali plagát s touto tematikou.
![]() |
Od VMR, december |
2. prezentácia spojená s besedou so žiačkami 9. C triedy na tému
Fetal – alkoholový syndróm. Alkohol je najrozšírenejšou spoločensky tolerovanou drogou. Fetal - alkoholový syndróm (FAS) a iné poruchy vzniknuté pôsobením alkoholu na plod sa zaraďujú do skupiny vrodených fyzických a psychických porúch, ktoré sú dôsledkom konzumácie alkoholu tehotnou ženou. Žiačky mali možnosť prostredníctvom prezentácie porovnať odlišnosti v poznávaní a vnímaní sveta osôb, ktoré boli počas vnútromaternicového vývinu vystavené pôsobeniu alkoholu. Medzi druhotné poškodenia patrí: únava, záchvaty zlej nálady, agresivita, strach, klamanie, problémy doma a v škole, užívanie drog, alkoholu, psychické problémy.
3. so žiakmi šiesteho ročníka sme absolvovali stretnutie na tému Kultivované dospievanie a vývinové úlohy tohto obdobia, chcem byť sám sebou v názoroch, postojoch i správaní. Názov hry - Kocka ......na základe tejto interakčnej hry mali možnosť sa lepšie spoznať, porozmýšľať, čo je pre nich cenné, čo majú, nemajú radi. Cieľom tejto hry bolo v žiakoch pestovať schopnosť výberu na základe správneho rozhodnutia, ďalej formovať v nich komunikačné zručnosti, odhaľovať a riešiť problémy, jasne a výstižne formulovať myšlienky, spoznávať iných prostredníctvom ich názorov, naučiť sa počúvať iných.
4. so žiakmi prvého a druhého ročníka (výber žiakov) sme absolvovali prezentáciu spojenú s besedou na tému Naše zdravie. Žiaci mali možnosť popremýšľať, čo je pre naše zdravie dobré a čo nie. Porozprávali sme sa o zdravom a nezdravom životnom štýle.
V mesiaci október 2011 sa uskutočnili nasledovné
aktivity:
Ø vytvorenie informačného panela v našej škole s tematikou HIV/AIDS
Ø vytvorenie vlastného školského plagátu kampane – žiaci 6. D triedy
Ø aktivity tried 6. D a 7. C ku Dňu zdravej výživy – 17. 10. 2011
Ø pokračovať
vo výtvarnej súťaži kampane (v spolupráci s Mgr. Jozefom Rochovským – učiteľom
výtvarnej výchovy)
Ø besedy s pani Malatincovou, pracovníčkou Regionálneho
úradu verejného zdravotníctva, pre žiakov 5. ročníka (triedy
Červená stužka je medzinárodným symbolom solidarity s ľuďmi žijúcimi s
HIV alebo AIDS. Červená stužka je značkou, pre upevňovanie povedomia o HIV a
AIDS medzi ľuďmi. Počas celého roka ju majú nosiť ľudia, aby vyjadrili svoju
podporu ľuďom, ktorí žijú s HIV a AIDS a aby si uctili pamiatku tých, ktorí v
dôsledku tohto ochorenia zomreli. Počas 1.decembra – medzinárodného dňa HIV a
AIDS, si ľudia z celého sveta pripínajú červenú stužku.
2.
Aktivity Výchovy k manželstvu a rodičovstvu
Ø So žiakmi
Ø V dňoch 19. – 20. októbra
2011 som sa zúčastnila V. ročníka medzinárodnej vedeckej konferencie
s názvom Sexuality V a 9. slovenskej konferencie o sexualite, sexuálnom zdraví
a sexuálnej výchove v Banskej Bystrici
V každej triede v 3. a 7. ročníku sa
uskutočnil kvíz o zdravom životnom štýle (venované ku
Dňu zdravej výživy). Cieľom stretnutí bol zdravý životný štýl. Žiaci pracovali
s pracovnými listami, kde riešili úlohy: čo (ne)prospieva nášmu zdraviu, režim
dňa žiakov – pracovný, mimopracovný, voľný čas, potravinová pyramída, vytvorenie
jedálneho lístka na jeden deň, ktorý obsahoval potraviny, jedlá, nápoje, ktoré
im chutia a sú zároveň zdravé. Potravinová pyramída rozdeľuje jednotlivé zložky
potravy do samostatných skupín podľa ich vlastností, obsahu živín a aj do
určitej frekvencie, v akej tieto potraviny máme konzumovať. Jesť treba všetko,
ale v správnej miere.
OBDOBIE DOSPIEVANIA je oveľa jednoduchšie, ak sa deti o seba starajú!!!(dostatok spánku, aktivity, zdravej výživy, dostatok tekutín, predovšetkým pitnej vody,....).
Deti si na základe vlastnej tvorby a jej prezentácie zlepšovali vyjadrovacie schopnosti a naučili sa prezentovať svoje názory na uvedenú tému.
So žiakmi
Formou
prezentácií (pre chlapcov a dievčatá) mali žiaci možnosť viac sa dozvedieť
o dospievaní, o zmenách na ich tele počas tohto obdobia, o prudkých psychických
zmenách, o menštruácii, ... . V priebehu stretnutia žiaci riešili problematiku
„ideálneho tela“. Cieľom bolo získať nadhľad na „ideálnym“ obrazom ľudského tela
prezentovaným médiami (žiaci sa zamýšľali nad otázkami – čo si myslia o ideálnom
tele, ako by definovali ideálne telo, sú ich ideály dosiahnuteľné, ako si
predstavujú ideálne telo chlapci a dievčatá, aký vplyv má tlak zo strany médií
na ženy a na mužov , ako ovplyvňuje ich správanie???).
Je dôležité , aby deti neboli pod negatívnymi, skreslenými vplyvmi z
televízie, z časopisov, internetu.
Deti si zlepšovali vyjadrovacie schopnosti a naučili sa prezentovať svoje názory
na uvedenú tému.
„Milujú
okázalo rozmarný život, majú zlé spôsoby, opovrhujú autoritou, nerešpektujú
dospelých, trávia čas tým, že sa flákajú a kvákajú spolu. Odporujú svojim
rodičom, spoločnosť a rozprávanie sa je ich jediným zaneprázdnením, nenásytne
jedia a tyranizujú svojich učiteľov.“ – Sokrates (Artlová, 1994)
„Rodina je školou ľudskosti, v ktorej sa učíme vzájomnej láske, úcte
a službe slabším.“
V septembri 2011 sa
v rámci Výchovy k manželstvu a rodičovstvu ♀♂ (VMR) uskutočnili nasledovné
aktivity:
Ø So
žiakmi 4. ročníka (triedy
Obsahovým
zameraním stretnutí bolo: Definícia rodiny, Význam rodiny v našom živote,
Náhradná rodina. Cieľom bolo zamerať pozornosť detí na dôležitosť rodiny v našom
živote a na problém náhradnej rodinnej výchovy, zvýšiť ich informovanosť v danom
smere, posilniť sociálne
a etické cítenie žiakov, najmä schopnosť vcítiť sa do problémov iných ľudí, učiť
ich láske, svedomitosti a obetavosti a ochrane slabších. V závere hodiny žiaci
pracovali s pracovným listom – Ako trávim čas so svojou rodinou. Riešili
nasledovné úlohy: čo patrí k rodinným obľúbeným činnostiam, čo patrí a nepatrí
k zdravému životnému štýlu rodiny, vytvorili plán pre svoju rodinu, ako príjemne
stráviť nedeľu.
Ø So
žiakmi 6. ročníka (triedy .
Cieľom stretnutia bolo poukázať na dôležitosť priateľstva
a rodiny v našom živote, na funkcie rodiny – reprodukčná, ekonomická, výchova,
emocionálna a ochranná funkcia. V závere hodiny žiaci pracovali s pracovným
listom – Ako trávim čas so svojou rodinou. Riešili nasledovné úlohy: čo patrí
k rodinným obľúbeným činnostiam, čo patrí a nepatrí k zdravému životnému štýlu
rodiny, vytvoriť plán pre svoju rodinu, ako príjemne stráviť nedeľu.
Ing. L. Tršová Husárová, koordinátorka VMR