Dlhodobý projekt Výchovy k manželstvu a rodičovstvu (VMR)
Tematický výchovno – vzdelávací plán: Výchova k manželstvu a rodičovstvu (VMR)
1 - Prezentácia spojená s besedou na tému Fetal
– alkoholový syndróm pre žiačky 9. ročníka (triedy
2 - So žiačkami
V dňoch 28. – 29. novembra 2017 sa uskutočnili
prevenčné besedy s p. kpt. Ing. Silviou Filusovou, s príslušníčkou PZ v
Žiari nad Hronom pre žiakov
Ústrednou témou pre žiakov 8. ročníka bolo
šikanovanie a kyberšikanovanie, sociálne siete. Sexuálne
násilie, šikanovanie a kyberšikana boli témou pre žiakov 9. ročníka.
Kyberšikanovanie je jedným z najčastejších negatívnych javov na
internete. S rozšírením moderných technológií sa aj výrazná časť šikanovania
presunula do virtuálneho prostredia. Pre agresorov je ľahšie ubližovať niekomu,
komu sa nemusia pozerať priamo do očí, menej vnímajú emócie a zranenie obete,
menej si uvedomujú závažnosť svojho konania a zodpovednosť zaň. Takéto
šikanovanie im môže pripadať iba ako druh neškodnej zábavy. Agresora zároveň ich
anonymita chráni pred odhalením. Pre obeť je virtuálne šikanovanie ešte
závažnejšie – nemôže pred ním uniknúť nikam, ani do bezpečia domova. Ak používa
mobilný telefón alebo internet, agresori sa k nej dostanú v ktorúkoľvek dobu a
na ktoromkoľvek mieste. Taktiež pohlavné zneužívanie je veľmi vážna téma. Ide o
značne rozšírený problém. Žiakom bolo poskytnuté veľké množstvo informácií,
ktoré im umožnili pochopiť nastolené problematiky. Taktiež žiakom pomôcť
orientovať sa v týchto situáciách, naučiť ich správne na ne zareagovať.
4 -
V dňoch 28. a 30. 11. 2017
sa uskutočnili
stretnutia so žiakmi 4. B a 4. C triedy. Ústrednou témou bola
interakčná hra - Zvieracie
príbehy o rodine.
Cieľom bolo oboznámenie sa s rozdelením rolí v rodine,
pestovanie vzťahu medzi rodičmi a deťmi,
rozvoj emocionality. Deti sa dozvedeli viac o živote troch zvierat - veveričky,
kukučky a sýkorky, a hlavne, ako sa tieto zvieratká starajú svoje mláďatká. S deťmi
sme diskutovali, ako sú rozdelené roly v ich rodine (kto, čo robí, kto sa o čo
stará), či by chceli mať raz svoje deti a ako by sa o ne starali.
Vo štvrtok 1.3.2018 sa uskutočnila na našej škole
prednáška výchovno-vzdelávacieho programu o dospievaní
„Čas premien“.
Táto akcia má na našej škole mnohoročnú tradíciu. Prednášky viedla lektorka
spoločnosti PROCTER&GAMBLE.
Dievčatá siedmeho ročníka oboznámila s telesnými zmenami v období
dospievania. Objasnila im hlavné zásady intímnej hygieny a prevencie
gynekologických ochorení. Dievčatá sa v priebehu prednášky mohli na čokoľvek
opýtať a na záver dostali propagačné balíčky s hygienickými potrebami.
So žiačkami 9.
ročníka sme absolvovali stretnutie s témou Sexualita,
Sexuálne a reprodukčné obdobie – základné vymedzenie, normy a hodnoty, právny
základ. Cieľom stretnutia bolo
rozvíjať u žiakov schopnosť aktívne riešiť problémy, upevniť v nich vedomie
zodpovednosti za vlastné správanie, za svoju budúcnosť.
Pojem sexuálne a reprodukčné zdravie a práva sa v ostatných rokoch stal bežnou
súčasťou „ľudskoprávneho“ slovníka. Plánované rodičovstvo znamená princíp
slobodnej voľby mať, alebo nemať deti, ako aj slobodné rozhodnutie o počte a čase
ich narodenia. So žiakmi sme spoločne diskutovali o sexuálnom a reprodukčnom
zdraví a právach, boli informovaní o súčasnom stave – miere tehotenstiev
tínedžeriek - v rámci krajín EÚ, o povinnostiach Slovenskej republiky v oblasti
právneho základu sexuálnych a reprodukčných práv. Na stretnutí sme sa venovali
niektorým témam z tejto oblasti, a to: antikoncepcia a plánovanie rodičovstva
vrátane interrupcie (žiaci mali možnosť uvedomiť si problematiku umelého
prerušenia tehotenstva a klady a zápory rozličných právnych úprav v tejto
oblasti, ujasniť si svoj vlastný názor na túto tému, dokázať ho formulovať),
tehotenstvo a prenatálna starostlivosť,
liečba neplodnosti – umelé oplodnenie, sexuálna výchova a informovanosť,
pohlavne prenosné infekcie, choroby reprodukčného systému žien (rakovina prsníka,
maternice,..), násilie páchané na ženách, obchodovanie so ženami a nútená
prostitúcia. V poslednej časti hodiny sme venovali čítaniu troch textov – Keď
tradície bolia: V mene rodinnej cti - vražda, Kameňovanie pre mravnosť národa,
Obriezka alebo kto je tu pánom (Afrika). Cieľom tejto časti bolo vytvoriť
priestor pre diskusiu, argumentáciu, výmenu názorov, prehlbovať citlivosť k ľudským
právam a rozvíjať toleranciu, ďalej uvedomiť si rozdiel medzi „tradíciou“ a porušovaním
ľudských práv.
Ďalej sme so žiačkami absolvovali stretnutie na tému Plánované
rodičovstvo. Bližšie sme sa
venovali týmto otázkam - história
antikoncepcie, prehľad
antikoncepčných metód, interrupcia ako etický problém. Otázka
antikoncepcie je vo verejnosti jednou z najdiskutovanejších a najkontroverznejších
tém. Žiačky na základe príbehu mali možnosť ujasniť si svoje postoje v otázkach
antikoncepcie.
Jún 2018
Trieda 4.B, C
Cieľom stretnutí bol zdravý životný štýl.
Žiaci pracovali s pracovnými listami, kde riešili úlohy: čo (ne)prospieva nášmu
zdraviu, režim dňa žiakov – pracovný, mimopracovný, voľný čas, potravinová
pyramída, vytvorenie jedálneho lístka na jeden deň, ktorý obsahoval potraviny,
jedlá, nápoje, ktoré im chutia a sú zároveň zdravé. Potravinová pyramída
rozdeľuje jednotlivé zložky potravy do samostatných skupín podľa ich vlastností,
obsahu živín a aj do určitej frekvencie, v akej tieto potraviny máme konzumovať.
Jesť treba všetko, ale v správnej miere.
OBDOBIE DOSPIEVANIA je
oveľa jednoduchšie, ak sa deti o seba starajú!!!(dostatok spánku, aktivity,
zdravej výživy, dostatok tekutín, predovšetkým pitnej vody,....).
Ing. L. Tršová Husárová