Dlhodobý projekt Výchovy k manželstvu a rodičovstvu (VMR)
Tematický výchovno – vzdelávací plán: Výchova k manželstvu a rodičovstvu (VMR)
1 - Prezentácia spojená s besedou na tému Fetal
– alkoholový syndróm pre žiačky 9. ročníka (triedy 
2 - So žiačkami 
V dňoch 28. – 29. novembra 2017 sa uskutočnili 
prevenčné besedy s p. kpt. Ing. Silviou Filusovou, s príslušníčkou PZ v 
Žiari nad Hronom pre žiakov 
Ústrednou témou pre žiakov 8. ročníka bolo 
šikanovanie a kyberšikanovanie, sociálne siete. Sexuálne 
násilie, šikanovanie a kyberšikana boli témou pre žiakov 9. ročníka.
Kyberšikanovanie je jedným z najčastejších negatívnych javov na 
internete. S rozšírením moderných technológií sa aj výrazná časť šikanovania 
presunula do virtuálneho prostredia. Pre agresorov je ľahšie ubližovať niekomu, 
komu sa nemusia pozerať priamo do očí, menej vnímajú emócie a zranenie obete, 
menej si uvedomujú závažnosť svojho konania a zodpovednosť zaň. Takéto 
šikanovanie im môže pripadať iba ako druh neškodnej zábavy. Agresora zároveň ich 
anonymita chráni pred odhalením. Pre obeť je virtuálne šikanovanie ešte 
závažnejšie – nemôže pred ním uniknúť nikam, ani do bezpečia domova. Ak používa 
mobilný telefón alebo internet, agresori sa k nej dostanú v ktorúkoľvek dobu a 
na ktoromkoľvek mieste. Taktiež pohlavné zneužívanie je veľmi vážna téma. Ide o 
značne rozšírený problém. Žiakom bolo poskytnuté veľké množstvo informácií, 
ktoré im umožnili pochopiť nastolené problematiky. Taktiež žiakom pomôcť 
orientovať sa v týchto situáciách, naučiť ich správne na ne zareagovať.
4 -
V dňoch 28. a 30. 11. 2017  
sa uskutočnili 
stretnutia  so žiakmi 4. B a 4. C triedy. Ústrednou témou bola 
interakčná hra - Zvieracie 
príbehy o rodine. 
Cieľom bolo oboznámenie sa  s rozdelením rolí v rodine, 
pestovanie vzťahu medzi rodičmi a deťmi, 
rozvoj emocionality. Deti sa dozvedeli viac o živote  troch zvierat - veveričky, 
kukučky a sýkorky, a hlavne, ako sa tieto zvieratká starajú svoje mláďatká. S deťmi 
sme diskutovali, ako sú rozdelené roly v ich rodine (kto, čo robí, kto sa o čo 
stará), či by chceli mať raz svoje deti a ako by sa o ne starali.
Vo štvrtok 1.3.2018 sa uskutočnila na našej škole 
prednáška výchovno-vzdelávacieho programu o dospievaní
„Čas premien“. 
Táto akcia má na našej škole mnohoročnú tradíciu. Prednášky viedla lektorka 
spoločnosti PROCTER&GAMBLE.
Dievčatá siedmeho ročníka oboznámila s telesnými zmenami v období 
dospievania. Objasnila im hlavné zásady intímnej hygieny a prevencie 
gynekologických ochorení. Dievčatá sa v priebehu prednášky mohli na čokoľvek 
opýtať a na záver dostali propagačné balíčky s hygienickými potrebami.
So žiačkami  9. 
ročníka sme absolvovali stretnutie s témou Sexualita, 
Sexuálne a reprodukčné obdobie – základné vymedzenie, normy a hodnoty, právny 
základ. Cieľom stretnutia bolo 
rozvíjať u žiakov schopnosť aktívne riešiť problémy, upevniť v nich vedomie 
zodpovednosti za vlastné správanie, za svoju budúcnosť.  
Pojem sexuálne a reprodukčné zdravie a práva sa v ostatných rokoch stal bežnou 
súčasťou „ľudskoprávneho“ slovníka. Plánované rodičovstvo znamená princíp 
slobodnej voľby mať, alebo nemať deti, ako aj slobodné rozhodnutie o počte a čase 
ich narodenia. So žiakmi sme spoločne diskutovali o sexuálnom a reprodukčnom 
zdraví a právach, boli informovaní o súčasnom stave – miere tehotenstiev 
tínedžeriek - v rámci krajín EÚ, o povinnostiach Slovenskej republiky v oblasti 
právneho základu sexuálnych a reprodukčných práv. Na stretnutí sme sa venovali 
niektorým témam z tejto oblasti, a to: antikoncepcia a plánovanie rodičovstva 
vrátane interrupcie (žiaci mali možnosť uvedomiť si problematiku umelého 
prerušenia tehotenstva a klady a zápory rozličných právnych úprav v tejto 
oblasti, ujasniť si svoj vlastný názor na túto tému, dokázať ho formulovať), 
tehotenstvo a prenatálna starostlivosť, 
liečba neplodnosti – umelé oplodnenie, sexuálna výchova a informovanosť, 
pohlavne prenosné infekcie, choroby reprodukčného systému žien (rakovina prsníka, 
maternice,..), násilie páchané na ženách, obchodovanie so ženami a nútená 
prostitúcia.  V poslednej časti hodiny sme venovali čítaniu troch textov – Keď 
tradície bolia: V mene rodinnej cti - vražda, Kameňovanie pre mravnosť národa, 
Obriezka alebo kto je tu pánom (Afrika). Cieľom tejto časti bolo vytvoriť 
priestor pre diskusiu, argumentáciu, výmenu názorov, prehlbovať citlivosť k ľudským 
právam a rozvíjať toleranciu, ďalej uvedomiť si rozdiel medzi „tradíciou“ a porušovaním 
ľudských práv. 
Ďalej sme so žiačkami absolvovali stretnutie na tému Plánované 
rodičovstvo. Bližšie sme sa 
venovali týmto otázkam -  história 
antikoncepcie,  prehľad 
antikoncepčných metód, interrupcia ako etický problém. Otázka 
antikoncepcie je vo verejnosti jednou z najdiskutovanejších a najkontroverznejších 
tém. Žiačky na základe príbehu mali možnosť ujasniť si svoje postoje v otázkach 
antikoncepcie.
Jún 2018
Trieda 4.B, C
 Cieľom stretnutí bol zdravý životný štýl. 
Žiaci pracovali s pracovnými listami, kde riešili úlohy: čo (ne)prospieva nášmu 
zdraviu, režim dňa žiakov – pracovný, mimopracovný, voľný čas, potravinová 
pyramída, vytvorenie jedálneho lístka na jeden deň, ktorý obsahoval potraviny, 
jedlá, nápoje, ktoré im chutia a sú zároveň zdravé. Potravinová pyramída 
rozdeľuje jednotlivé zložky potravy do samostatných skupín podľa ich vlastností, 
obsahu živín a aj do určitej frekvencie, v akej tieto potraviny máme konzumovať. 
Jesť treba všetko, ale v správnej miere.
OBDOBIE DOSPIEVANIA  je 
oveľa jednoduchšie, ak sa deti o seba starajú!!!(dostatok spánku, aktivity, 
zdravej výživy, dostatok tekutín, predovšetkým pitnej vody,....).
Ing. L. Tršová Husárová